maandag 26 juli 2021

limesroute etappes 2, 3 en 4 ( alternatieve vier daagse)

 

Inmiddels in dag twee beland, de voeten waren gisteren moe en hadden even nergens zin in, denk dat het vooral was dat de schoenen en de sokken niet zo goed samen gingen, maar hoe dan ook sommige huwelijken hebben wel vaker even problemen maar uiteindelijk komt het goed, dus ik geef de sokken en de schoenen nog een kans om de vrede te herstellen.

Denk met name ook dat de frustratie van gisteren een rol speelde dat de route zo slecht is aangegeven dat je bijna overal je boekje bij moet hebben, ik baal daar van, denk je ik ga een bijzondere route lopen en valt het tegen.

Vandaag is het eerste gedeelte van de route helemaal dwars door Leiden tot aan de lammerbrug, dus of ik dat nu zo leuk vind, ik wil de natuur in dat loopt tig keer lekkerder maar goed we gaan niet piepen we accepteren ons lot en lopen dat wat moet.. we gaan gewoon ons best doen om de route leuk te houden en er van te genieten daarna komt volgens mij een groot stuk natuur en naar ik hoop ook onverhard.. dat loopt lekker in de afwisseling, vond het eerste gedeelte een beetje het stuk Sleen Coevorden wat vooral rechttoe rechtaan was en alleen maar beton dat kleine stukje bos wat ik zag was zo klein dat ik het niet had opgemerkt als ik niet had opgelet kortom we zullen het vandaag beleven, er is namelijk geen weg terug, Het Pieterpad staat nog steeds bijna blank. dus dat kan ik nu nog niet lopen.. 

Heel bijzonder daar waar het gisteren heel lastig was om het pad goed te zien, ging het nu een stuk beter, ik kon het volgen en door leiden ging het als van een leiden dakje, op een enkele keer na, maar aangezien ik al aardig wijs was geworden had ik mijn boekje in de hand, dacht mij krijgen ze niet gek hier.

Had even een foutje gemaakt, ik had namelijk mijn app voor de alternatieve 4 daagse al aangezet, maar ging met de trein naar Leiden, al heb ik hem wel op de pauze gezet, helaas heeft hij die 19 km wel meegerekend.. heel jammer.

Ook was dit een tocht dat heerlijk door de natuur ging, het eerste gedeelte van van mijn tocht, het tweede gedeelte van etappe 2 ging door leiden tot aan de lammerbrug, daarna ging het pad naadloos over in de volgende etappe , etappe 3, waarbij je door een prachtig stukje omgeving dwaalde, erg indrukwekkend was wel het fort wat er was, 8 uitkijktorens waar je dus op kon klimmen,  natuurlijk gedaan wat te beklimmen is moet ik zien altijd. dus dat heb ik gedaan en moet zeggen erg mooi, omdat je zo ook kon zien hoe het er echt heeft uitgezien, namelijk door middel van gras wat hoog stond werden de barakken vorm gegeven ..  zo kon je zien hoe dit kamp, ik dacht Matilo, waar ook nog archeologische vondsten in de grond liggen,  erg leuk om op deze manier meteen ook een stuk archeologisch erfgoed e beschermen.

Terwijl ik naar boven was geklommen en naar beneden kwam, kwam ik ze tegen de jongens.. twee knapen van rond de 25 30 die meteen zeiden, we gaan je denk ik achtervolgen, want wij lopen hem ook. het pad,  even een kort gesprek gehad over het pad dat ik het van gisteren niet zon succes vond, wat ze met mij eens waren en met de woorden wie weet zien we elkaar nog, liep ik het pad verder.. ik liep nogal hard dat weet ik, ik loop toch gauw 5,5 km per uur, dus ik was de knappen al snel uit het oog verloren, wat ook niet zo gek is met al die bochten.. dus ik  liep lekker door om na meer dan de helft te hebben gelopen, tenminste wat ik dacht dat de helft zou zijn voor mij, hoe naïef ik kan je zijn, een pauze gehouden met een lekker kopje thee, wat kersen, die ik van mijn moeder had meegekregen, en een pakje sultana's, waarop die knappen mij weer in haalden, dus ik maakte nog de opmerking dat ik het niet express deed  , zij lachen en zeiden meteen maar al had je dat gedaan was ook goed geweest.

Ze liepen door en terwijl ik mijn spullen bij elkaar raapte om mijn pad te vervolgen, het voordeel was wel dat ik op een gepast afstand liep maar ze wel in de gaten kon houden, dus mijn boekje kon in de tas en ik kon gewoon al wandelend genieten van deze toch terwijl zij het werk deden.. 

Bij Zoeterwoude gingen we ineens het weiland in, geweldig vind ik dit, dat zijn de paden waar ik me op verheug, over hekken klimmen , smalle bruggetjes en vooral genieten van de spanning en sensatie die dat oproept. heerlijk. zeker als ik me bedenk dat  dit speciaal voor mij is aangelegd.

Terwijl ik ze klakkeloos volgde zag ik ineens dat de knappen terugkwamen en dus ik de komoot erbij, bleek dat we halverwege dit weiland dus al door het gras dartelend naar een bruggetje moesten in het midden, dus wij daar samen naar toe, al pratende en lol hebbend met elkaar. Bleek de een een docent latijn in Hilversum.. dus toen ik kwam met mijn opmerking dat ik docent drama was, steef ik geloof ik niet echt in hun achting... maar ach dat went ook.Dus al pratend gingen we van hek naar hek, totdat we bij een weg kwamen waarop we onze tocht voort moesten zetten. Aangezien ik het behoorlijk onbeschoft vind om dan zomaar door te lopen, zei ik vinden jullie het erg als ik nog een klein stukje met jullie oploop of willen jullie liever met elkaar lopen dan loop ik wat steviger door, nou het was duidelijk ze vonden het prima want ze zouden toch zo gaan lunchen en dan kon ik doorlopen, dus zo gezegd zo gedaan, we waren voor mijn gevoel veel te snel bij hun pauze plek, dus nadat we afscheid hadden genomen met de woorden wie weet tot straks,  ben ik verder gaan lopen en zijn zij pauze gaan houden en ja hoor bij het eerste punt was ik de route al kwijt, maar met komoot kom je heel ver, dus het loste zich op, wederom een prachtig pad om te lopen door de natuur en weilanden. om te eindigen vlak bij Hazerswoude, dus die weg heb ik gevolgd, totdat ik zag dat ze richting Hazerswoude gingen en met een omweg naar Alphen besloot ik mijn eigen plan te trekken, mede omdat ik naar huis wilde lopen dit keer, en ik wist dat het nog een eind was.  Dus ben ik van het pad afgedwaald en besloot om de borden te volgen met Alphen aan den Rijn 4 km. niet beseffend dat dit dus tot aan de grens van de plaats ligt. en ik woon juist aan de andere kant van alphen dan waar deze grens zich bevind.. maar eerst nog even zitten te picknicken met een bakje salade wat genieten is, een kopje thee en veel water, om daarna het laatste stuk te gaan lopen, en dat was een pittige.  ik kwam langs de heel andere kant binnen en dacht ik kan naar het station lopen maar dan ben loop ik eigenlijk verkeerd, ik kan beter gewoon naar huis lopen dus er kwamen er nog 5 km bij op.

kortom het was een heerlijke toch en wat was ik blij dat ik thuis was, hoop morgen echt alleen maar 20 km te kopen maar dat wel weer zo mooie toch is als de afgelopen tocht

inmiddels etappe 2 en 3 volledig af en 4 tot ongeveer de helft dus de donderdag is  etappe half 4, 5 en half 6 gok ik, tenzij. juist ik in een plaats ben met een goede verbinding van het openbaar vervoer dan ga ik daar stoppen en ga ik terug naar alphen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten