maandag 22 maart 2021

tegenstrijdig toch?

Bij het zien van dit op de gevel van een school krijg ik toch altijd een beetje een dubbel gevoel, geloof me ik heb niets tegen christelijke scholen, ik werk er tenslotte zelf ook op, daarnaast ben ik ruimdenkend over veel dingen, vraag ik me veel af over bijzondere dingen, kortom het is voor mij ook een mooie uitdaging om te doen om ruimdenkend te staan in het leven.

Toch op mijn wandeling naar mijn werk ik dit bord tegenkwam kreeg ik zo mijn twijfels over wat men nu wilde zeggen hiermee, ik  heb het een paar keer gelezen en vroeg me af waarom ik deze tekst niet vond kloppen.. Ik kon de vinger er niet op leggen.. dat lukte me niet. . wil weet ik dat ik in een heel christelijk dorp woon,  niet voor niets hangt er aan de doorlopende weg door Alphen het bord Vergeet God niet.. waarbij ik altijd denk aan mijn boodschappenlijstje.. heel vreemd.

Ik herinner me ook een huisbezoek waarbij ik door een moeder behoorlijk aan de tand werd gevoeld waarom ik op een christelijke school werk.. omdat ik kinderen boeken liet lezen over het paranomale over geesten. ( dit waren boeken voor het vak Nederlands die ik als mentor moest uitdelen dus dat heb ik maar gedaan.... met alle gevolgen van dien. ik moest met mijn billen bloot...  en niet op de leuke manier)  Dit was mijn allereerste huisbezoek die ik destijds deed.. en ben dat nooit vergeten , was wel meteen door de wol geverfd.. Ik weet nog dat ik een mooi verhaal ophing, wat ik nog steeds vind, het gaat om wat je geloofd het gaat er niet om dat je geloofd maar het gaat er om dat je leeft zoals jij denkt dat je de wereld mooier kleurt, dat je het leuker maakt, dat je  voor in ieder geval 1 persoon de wereld mooier maakt..   dat jij doet wat jij denkt wat goed is, want ik denk dat je veel vanuit je binnenste kern doet en dat je het doet zonder er steeds over te praten.. je doet het gewoon omdat je vind dat je het moet doen.

Ik weet ook dat je het niet moet zeggen wat je doet, je doet het of doet het niet, Of je geld geeft aan een goed doel, is prima maar dat doe jij omdat hij het wil niet omdat je wil horen dat je zo goed bent.

Ooit lang geleden werkte ik in een restaurant waar een ober werkte die samen met zijn vriend een foster parent kindje hadden geadopteerd. en dat werd breed uitgemeten en we moesten foto's zien van dat jongetje... ik heb niet eens gekeken heb alleen gezegd, als je zoals jullie twee inkomens hebt had je ook twee kindjes kunnen nemen, en er over zwijgen dan had je stijl gehad. en  was je niet zo gaan leuren met een foto van een arm jongetje om te horen hoe goed je wel niet bent.. want dat ben je dus dan niet..
 ik weet het ik ben soms te scherp

Maar terug naar het bord op deze school, ik krijg daar jeuk van. ik denk alleen maar waarom moet je dat doen. waarom zeg je dit, wat is de reden moet je jezelf overtuigen, mij overtuig je hier niet meer in ieder geval, ik denk alleen maar okey  ieder zijn menig ..

Later begreep ik waarom me dit zo ging jeuken.. ik besefte ineens dat ik voor een gesloten hek stond, ik werd dus letterlijk  en figuurlijk buitengesloten... ik mocht dus kennelijk niet thuiskomen..... 
ik ben daarna maar lekker door gelopen en heb me neus maar even in een narcis gestoken om hem te ruiken en dacht... kijk dat is nou wat het leven echt mooi maakt




Geen opmerkingen:

Een reactie posten