vrijdag 19 februari 2021

hij die met modder gooit.....

 

...verliest eigen grond....

( Zuid Afrikaans gezegde)

Een prachtige gezegde. waar ik vaak aan moet denken als ik weer eens hoor hoe iemand afgeeft op anderen, die door vooroordelen dingen zegt waarvan ik dacht dat die wel al achterhaalt waren...

Soms lees ik sneren van iemand die persoonlijk, zonder indirect te wijzen, over mensen gaan die dat lezen en zich er in herkennen...  en daardoor soms minder goed kunnen  voelen.. natuurlijk besef ik als geen ander dat dit is om eigen onzekerheid te maskeren, men heeft het soms nodig om zich beter te voelen door anderen klein te proberen te maken... maar ...

ik denk dan altijd aan dit spreekwoord... 

Het is voor velen, ook op het wereldwijde net, gal te spugen naar en over anderen uit nijd, uit onvermogen of  omdat men niet naar zichzelf kan kijken, zichzelf nietig voelt. wat ik kan begrijpen, schoppen omdat je verloren hebt

tenslotte als je met modder gooit verlies je eigen grond.

Eigenlijk denk ik dat ik dit niet eens hoef uit te leggen, maar voor het geval dat.. als je met modder gooit uit je tuin naar de buren krijgen zij  juist meer grond, en jij minder..

Zo is het ook met al die hatelijke opmerkingen over anderen , over hun intelligentie, soms met woorden waarvan ik denk.. ach wat jammer dat je dat nodig hebt om te laten zien dat jij beter denkt te zijn. maar juist door dit te schrijven verlies je grond en respect.. zeker omdat men het dan zo schrijft dat je eigenlijk er niet op kan reageren.. het is op een  misselijk makende  manier zo geschreven dat men,zoals in een bekend verhaal gezegd word.. je handen wassen in onschuld.. want ik zeg toch niet dat het over jou gaat.. maar ondertussen je voelt het gif van de pen vloeien. en dan denk ik je verliest niet alleen je inkt maar ook een stuk zelfrespect, je verliest je waardigheid. laat mensen zijn zoals ze zijn, en denk het jouwe ervan maar hou op met modder gooien omdat je boos bent om iets...  hou je waardigheid.. wees gewoon aardig , wees jezelf en probeer de goede dingen te zien van het leven  en van een ander, zeker als je later dan toch nog hetzelfde gaat doen als anderen omdat je ineens merkt dat het beter is voor jezelf, terwijl je daar eerst een emmer met bagger over gooit..  ik denk vaak dank je wel voor de emmer, en de bagger ik heb weer meer grond wat mij alleen maar sterker doet staan omdat ik meer ruimte heb..

Toen na een vakantie een vriendschap ten einde bleek, heb ik alleen tegen vrienden  gezegd het ging niet, en ik ga je niet vertellen waarom het mis is gegaan, dat is tussen mij en die ander.. ik ga de mooie herinneringen vasthouden dat is me dierbaar en goed.. want waarom zou ik met moddergooien als het ook gewoon goed was zoals het was... en is nu.

Zo las ik ooit een artikel over een gescheiden stel, waarvan de vrouw nog steeds de foto van haar ex had staan, op de vraag waarom die er nog stond zei ze simpel, ik heb het goed met hem gehad, hij is een deel van mijn leven, dat het niet meer ging samen is moeilijk maar dat hoeft niet te betekenen dat ik dat ga ontkennen dat hij in mijn leven was en dat hij er in thuis hoort..  het is goed zoals het ging ik ga niet een gedeelte van mijn leven zwart maken of laten zijn, en daardoor mijn hart zwart maken...

ik vond dat zo mooi en waardig. niks niet met modder gooien maar juist het omarmen wat was, en de mooie dingen vasthouden. dankbaar zijn voor de mensen die in je leven waren...  mooi vond ik dit, ik hoop dat ik dat ook zo kan doen... ik vond dit een perfect mens. mooi in balans..

Daar leerde ik van, kijk naar waarom diegene in jouw leven was, wat was de reden dat diegene kwam wat heb je ervan geleerd voor je leven voor jezelf.  het is prachtig om te ontdekken dat je daardoor ook los kan laten..  omdat je het kostbaarste wat je hebt geleerd kan behouden.. en dan kan je ondanks het heftige verdriet soms dankbaar zijn. je hart blijft helder en raakt niet verbitterd om wat er in het leven gebeurt maar je omarmt het wat er was en wat er is..

Kortom met modder gooien..  eigen grond verliezen.. vaak denk ik gooi maar want je gooit jezelf te grabbel.. en uiteindelijk val je.. en verlies je alles.. helaas dan kan je niet eens meer met modder gooien.... 


of gooide ik met het schrijven van dit stukje ook met modder...als dat zo is dan was het even nodig om wat dingen te ventileren.... en ach.. na al die emmers bagger.  kon het er wel even vanaf.. want ik heb al zoveel grond... :-)

.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten