woensdag 2 oktober 2019

elk jaar weer

hiermee begon een soort van uitdaging op facebook:


"Vraagje: Elk jaar laat ik deze foto aan mijn leerlingen zien, stel altijd de vraag.. wat denk je hierbij,. hoe leeft deze mevrouw, heeft ze huisdieren, wat voor huis heeft ze, wat eet ze, kan ze lezen, heeft ze een tv etc.. dus de vraag stel ik hier nu ook.. ben benieuwd naar hoe jullie naar deze vrouw kijken.. donderdag komt de blog over deze vrouw.."


Het was heerlijk om de volwassen reacties te lezen van de lezers van Facebook, mede omdat die zo verschillen met de reacties van leerlingen, wat al bijna 25 jaar het zelfde is... ik zal hieronder de reacties van de leerlingen vertellen

"ze woont in een krot, in een kartonnen doos, ze heeft geen huis. ze slaapt onder een deken ergens op straat, Ze eet uit de prullenbak, ze steelt haar eten.. ze eet verschimmeld brood, Ze heeft huisdieren luizen vlooien en ratten die aan haar knagen,  Ze heeft geen tv, kan ze niet betalen, kan niet eens lezen en schrijven,  Ze mag van niemand een moeder , tante of oma zijn"

Deze foto laat ik altijd zien in mijn les rol inleving van de binnenkant. eigenlijk een rol interview. Eerst laat ik twee andere foto's zien van in hun ogen normale mensen, daarna deze waarbij ik zeg dat dit de mooiste vrouw is die ik ken 


Elk jaar weer feliciteer ik mijn leerlingen dan, zeg dat ze ook bij de groep horen die vooroordelen niet schuwen, dat ze bij de groep horen die iets wat anders is dan ze zelf zijn meteen negatief beoordelen.
Schokkend vind ik dat heb ik ook gezegd

Daarna begin ik het verhaal wat ik dan vertel, het is niet waar, dat geef ik hier toe maar het is het middel wat het doel heiligt.. hun ogen te openen en te leren om niet negatief te kijken naar mensen die anders zijn dan ze zelf zijn.

Ik vertel dan dat ik ooit een boek heb gekocht, 24 jaar geleden toen ik net op deze school begon met de prachtige titel : "De rijkste vrouwen van de wereld" dat daarin naast Prinses Beatrix, koningin Juliana en Queen Elisabeth van Engeland ook deze mevrouw stond.

Ik vertel er bij dat ze in Afghanistan woonde waar ze een rijke vrouw was. Haar kleding die ze op deze foto draagt was op dat moment de mode in dat land, als ze over 10 jaar terug kijken naar de kleding die ze nu dragen zeggen ze meteen wat zagen we er achterlijk uit terwijl ze er nu allemaal prachtig uitzien. Daarnaast vertel ik dat ze diverse Villa's had in Afghanistan, dat ze niet getrouwd is en geen kinderen heeft maar dat ze heel veel geld van haar overleden vader gekregen, Dat ze dit geld heeft geinvesteerd in haar land om voor de weeskinderen, de ouders die door de oorlog zijn gestorven, om die kinderen op te vangen, ze een goed tehuis en thuis te geven, een plek om te slapen, om te eten en te gaan leren. Dat er allemaal mensen werken die het goed met de kinderen voor hebben. Dat ze toen ze is overleden een soort van Stichting heeft gemaakt waarin haar geld is belegd en zo kan ze nu na haar dood ook nog steeds zorgen dat de kinderen een goed plek krijgen en opgeleid kunnen worden.. De kinderen zijn stil. het is au.. omdat ze haar negatief hebben beoordeeld op de buitenkant en niet verder hebben gekeken.

Daarna vraag ik altijd aan diegene die niet wilde dat deze vrouw zijn tante, oma of moeder mocht zijn, of dat nu wel mocht. en vaak zeggen de kinderen dan ja tuurlijk wel. en meestal is de reden ze heeft veel geld.. en niet omdat ze een goed mens is.. als ze zeggen omdat ze veel geld heeft, zeg ik altijd dat ik dat jammer vind, dat dit heel veel over die gene zegt, als iemand zegt ja ze is een goed mens. dan zeg ik dat ik daar blij om ben en trots op ben dat het daar om gaat en niet om het vele geld wat iemand heeft.

Daarnaast zeg ik ook nog tegen ze dat ik hoop dat ze beseffen dat ze niet alleen op een buitenkant van iemand af moeten gaan, ze vaak gaan pesten omdat iemand anders is dan zij zelf zijn terwijl ze moeten kijken hoe iemand is wat iemand doet dat dat de mens is en niet de buitenkant..

Ik hoop dat ze deze wijze les oppakken en dat ik toekomstige gold diggers al de nek heb omgedraaid. al weet ik dat dat helaas niet altijd lukt.. al raak ik maar 1 kind met deze les dan heb ik al weer een stukje bereikt





Geen opmerkingen:

Een reactie posten