zaterdag 8 oktober 2016

De weegschaal

Als voorbereiding op het theaterstuk "Klappen voor Bart" dat dinsdag bij ons op school zal spelen, geef ik aan de eerste klassen, die ik dit jaar les geef, een voorbereidende les over pesten.

Ik laat ze het eerste filmpje zien die Bart als intro heeft gestuurd ( klik op de link hieronder en zie het filmpje)

Dit filmpje is best heftig voor de leerlingen en de reacties zijn dan ook heftig. Ze reageren heel verschillend, de ene vind het goed wat het gepeste kind doet de ander vind dat het niet kan.

Vaak komen er verhalen en tranen los bij leerlingen die allemaal een pestverleden hebben. Ik stel ook vaak de vraag waarom iemand gaat pesten, vaak is het eerste antwoord, omdat ze zelf gepest zijn. 
(Ook antwoorden als, het gaat thuis niet goed met die kinderen, ze hebben problemen en noem maar op worden gezegd)

Ik vertel altijd eerst dat kinderen die gepest zijn vaak heel sterk zijn, ze zijn anders dan de massa en dus is het gevolg dat de pester jaloers is en daarom juist dat kind uitzoekt. Niet omdat het hij of zij zwakker was maar juist sterker. Je ziet bij kinderen die gepest zijn meteen een soort van omslag.. niet meer het slachtoffer maar juist omdat ze sterker waren zijn ze gekozen. Dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat ze gepest zijn, maar het maakt het wel dragelijker. Ze worden nu ineens in hun kracht gezien en niet in hun zwakte voor hun gevoel. Ik vertel er ook altijd bij dat omdat zij anders zijn, en mensen die anders durven zijn zijn sterker, anders zou je meelopen met de meelopers van de mode, van de tassen etc. 

Daarnaast vertel ik ze ook vaak dat ik weet dat als een kind gaat pesten omdat ze gepest zijn dit doen om weer in evenwicht te komen. Ik vertel ze het aan de hand van de weegschaal.

Ik vraag eerst of ze wel eens verliefd zijn geweest, dat zijn ze natuurlijk allemaal. Daarna leg ik het uit aan de hand van een voorbeeld uit de klas. Ik vertel dan met mijn handen een soort van weegschaal te vormen.. Dat Piet helemaal verliefd is op Mieke.. en wat doet Piet, die maakt van Mieke een soort van supervrouw, hij prijst haar de hemel in, ze is knap , ze is lief, ze is super aantrekkelijk etc. ondertussen maak ik met mijn handen de beweging de ene blijft stil hangen de ander gaat omhoog waar Mieke opstaat.. Dan vertel ik dat Mieke het uitmaakt met Piet en wat doet Piet, hij maakt haar slecht, ze stonk, ze was lelijk, ze was en trut, wilde nooit wat etc.. dit doet hij om zijn gevoel weer in balans te krijgen, kortom als hij genoeg over Mieke negatief is geweest dan kan hij het in balans zetten en gewoon weer verder met zijn leven.

Dit doen kinderen dit gepest zijn ook vaak, ze moeten weer in balans komen en dus gaan ze andere kinderen pesten... dit begrijpen ze helemaal, Ik vertel er ook bij dat het begrijpelijk is maar dat ze de keus hebben dat ze of gaan vechten of slachtoffer blijven. Als ze slachtoffer blijven, dan zal het erger worden, en als ze gaan vechten hebben ze de keus of ze gaan anderen pesten of ze gaan gepeste kinderen juist helpen. Dit om hun gevoel van onrecht weer in balans te brengen. 
Dan vertel ik over Bart, die door zijn hazenlip behoorlijk gepest is, maar dat hij het dus positief is gaan gebruiken, hij is gaan vechten maar helpt kinderen die gepest zijn door ze te laten zien hoe je dit kan oplossen. 

Het mooie is dat de kinderen dit begrijpen en ineens heel anders kijken naar zichzelf, maar ook naar wat ze kunnen doen om te helpen pesten te stoppen.. Ze zorgen dan samen dat de weegschaal in balans blijft... dat maakt het juist zo bijzonder.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten