zondag 9 oktober 2016

brrrr koude billen

Zoals een aantal mensen hebben kunnen zien op mijn facebookpagina, maar ook hebben kunnen lezen op de diverse sociale media kanalen en op het nieuws  was er gisteren een grote rampoefening in Den Haag.

Deze oefening was al maanden bekend en ik had er helemaal zin in. Dat de wekker om half 7 gaat op zaterdag is even vervelend maar goed dat went wel als je er uit bent. Dat je wat snotterig bent went ook, dus het was prima om te gaan.

Ik was vroeg bij vriendin Ankie, waar we met nog twee lotussen op weg waren naar de oefening om te spelen. Het was een grote ramp aan de hand met heel veel slachtoffers. Wel jammer dat sommige lotussen, het leuk vinden om spectaculaire verwondingen te maken, maar dat het niet in het geheel past is jammer dat ze daar niet over na hebben gedacht. Een steigerbuis door je lijf is prachtig en niet zo heel veel werk om te doen, maar ja als er in de buurt van waar je zit geen stijger palen staan, en er geen explosie is maar een brand, zit je er qua enscenering wel erg naast. Hoe leuk ook bedacht.. het slaat de plank mis. Gelukkig hoef ik daar niets van te zeggen.


We hadden vreselijk veel lol met elkaar, de voorpret in de auto is al prachtig, daarna op de locatie ons om te kleden en in te leven, ons aan te passen om daarna naar de plek te gaan om te spelen. 
Mijn rol was erg eenvoudig, ik was in paniek en in de war en had ademhalingsproblemen, dus dat was heerlijk om te spelen. 

Het was even lastig omdat ik tussendoor even mijn lippen blauw moest maken, maar ja ik ben gewoon even de wc in gelopen en heb daar snel even mijn lippen blauw gemaakt. Daarna verder in mijn spel.

Gelukkig werd ik snel gered en werd ik langs een hek gezet, heerlijk op de tocht. Omdat veel hulpverleners het erg druk hadden met zoveel slachtoffers in totaal 87, was het logisch dat het langer duurde voordat de hulp kwam en ik vervoerd kon worden naar het ziekenhuis. 

Uiteindelijk na ongeveer heel lang op de koude grond te hebben gezeten, had ik erg koude willen en nog weinig gevoel in dat gedeelte, gelukkig zat ik niet alleen, ik zat met een paar lotussen tegen het hek geplakt, en aangezien we elkaar goed kennen, is het feest. Zeker met de voor het spel geadopteerde zoon van Ankie, die we op dit manier heel anders leerden kennen. Erg leuk.

Uiteindelijk mocht ik mee in de Ambulance om naar het Westeinde te worden vervoerd, dit keer mocht ik voorin en dat is gaaf, je ziet dan pas hoeveel werk de politie doet, die speciaal vervoer begeleiden, met speciale tekens, seintjes etc geven ze aan dat er bobbels komen in een straat, of ze geven aan dat er een drempel komt etc, zo gaaf, het is bijna een ballet wat je ziet. Ze zijn met z'n drieën en ze dansen met hun motoren je naar het ziekenhuis.  Geweldig gewoon,.

Aankomst bij het ziekenhuis is ook gaaf, je word geregistreerd, en dan ben je afgetikt. Ze waren zo goed om te bedenken dat we vast wel een broodje wilden na afloop en die werd gehaald. 

Het was en top organisatie met een top team wat werkte. een oefening die zijn weerga  volgens mij niet kent in Nederland. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten