donderdag 22 mei 2014

stemmen

 
Ach het is even wennen, ik zat gisteren al helemaal klaar, op tijd de stemkaart in mijn auto gelegd, voor het geval ik het zou vergeten, want ondanks dat stemmen mag, het geen verplichting is, wil ik toch stemmen, het gaat om misschien een heel klein stemmetje die ik uitbreng, maar het gevoel dat ik toch invloed heb op de politiek en wie weet wel op de Europese gedachte is een groot goed. Natuurlijk worden de nodige grapjes gemaakt over het stemmen, en ik moet zeggen ik kies bewust, ik zoek de partij die mijn belangen het beste behartigen voor mijn gevoel, ik stem altijd op de onderste man, gewoon omdat ik die juist ook een stem gun. Zo weet ik dat veel vrouwen altijd op de bovenste vrouw stemmen van hun partij, zo doe ik dat, als ik niet weet of er een roze man tussen zit, en dat is vaak moeilijk te ontdekken, we leven nog in een taboe land, dus stem ik op de onderste man, en als dit ook nog een man is met een buitenlands aandoende naam, ben ik helemaal blij, omdat ik dan twee vliegen in 1 klap heb, het liefst heb ik natuurlijk een roze buitenlandse onder aanstaande man, maar die kans bestaat haast niet. Geloof me, de man die onderaan staat in mijn partij, krijgt mijn stem; al schrijvend bedenk ik me dat ik dat altijd heb gedaan, de onderste kiezen nooit de bovenste, omdat die toch wel een stem krijgt. Wat is er nu leuker als iemand die er niet op rekent ineens een stem krijgt van een onbekende, naast zijn eigen stem, en de stemmen van de familie, zou het geen goed idee zijn om gewoon een keer massaal op de onderste personen te stemmen, gewoon omdat het kan, en omdat we misschien wel  ineens een hele politiek omslag krijgen, deze mensen staan er vaak voor Jan Doedel en als we dan op ze stemmen dan is het ineens anders. Dan zal je de lijsttrekkers ineens horen, dat dat niet kan, en dat ze hun stem kwijt zijn, want tegen zoveel voorkeursstemmen kunnen ze niet op, dat zou denk ik iets hilarisch geven in Nederland. Natuurlijk weet ik ook wel dat we dit keer voor Europa gingen kiezen, en dat is natuurlijk wat anders.  Deze ochtend was ik al vroeg, het mooie vind ik nu in alphen dat je gewoon overal kan stemmen in het dorp. Misschien mag dat overal al maar voor mij is dit helemaal bijzonder, ik ben dat niet gewend om eerlijk te zijn. Dus heel vroeg de auto in, om te gaan stemmen bij het lokale buro dat al om half 8 open was. Snel naar binnen om half 9, omdat ik dacht dat het druk zou zijn. Nou nee dus geen hond te bekennen, niks, alleen de stem mensen die nog wat onwennig zitten te kijken, ze voelen zich belangrijk op die dag, maar ze hebben nog niet dat besef dat ze ook daardoor gewoon menselijk mogen zijn. Het gewichtig doen met de id, met het biljet, met het uitreiken van het stem biljet. het wel 3 keer vragen of het eentje moet zijn, en ja het moet eentje zijn, ik sta er tenslotte alleen, en dus mag ik eindelijk het hokje in om mijn rode stip te zetten bij de onderste man, niet buiten de lijntjes maar er keurig in. Daarna weer opvouwen en dan hem keurig in de bak met alle biljetten gooien zodat hij toch goed aan zal komen en hopelijk geeft het gewicht in de schaal.  Snel naar mijn werk om een geweldige cartoon te zien in de metro, ik moest er om lachen, dus hem maar even hier neergezet, de tekst die eerst komt is van Björn borg, dat er op een dag niemand meer hem wil zien in zijn onderbroek, ik denk meteen nee, doe maar zonder maar ja we hebben inmiddels Heleen van Royen die zelfies heeft gemaakt en dat ook zeker zonder onderbroek. zo als de cartoon doet vermoeden...
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten