donderdag 5 december 2013

Storm...

 
Storm in Nederland, ik geniet er altijd van, terwijl ik dan lekker in mijn bedje lig, en soms in bad hoor ik de wind gieren om mijn huis, de wind zingt een liedje langs de metalen spijlen van mijn galerijgang, en ik geniet. ik kruip dan meestal nog wat dieper onder mijn dekens en kruip nog dichter tegen de verwarming aan en ik vind het heerlijk. Ik voel me dan net weer dat kleine kind dat zich weer helemaal veilig voelt thuis, waar pa en ma, samen beneden zetten bij de kachel, die was er toen nog, ja sorry ik ben nog van de generatie die de opkomst van de centrale verwarming heeft meegemaakt, en het voelde veilig, om hun stemmen te horen terwijl je in bed ligt te genieten van de wind die om het huis giert... Ik herinner me nog een keer toen ik in klas 4 zat van de lagere school, zo hete dat toen nog gewoon, en dat ik op een dag naar school ging en het waaide voor mijn gevoel een beetje, maar achteraf bleek het een giga storm te zijn, waarbij men met angst en beven dus maar thuis bleef, maar wij niet wij gingen trouw als we waren naar school, met rondwaaiende dakpannen en takken maar het deed ons niets wij gingen en genoten. van het gevecht met de storm. Nu vandaag waren we ineens vroeger uit omdat de storm over nederland waait, ligt het hele ns net bijna plat, vliegt er niets en zit iedereen vast in de file.. kortom er is wel wat veranderd, zou het kunnen dat door de opkomst van de centrale verwarming ineens men minder aan kan... Maar goed wat me altijd verbaasd dat je dus altijd mensen hebt die op hun fiets gaan rijden in de storm.. ik vind zo wie zo fietsen al iets wat je niet doet als normaal denkend mens, zeker niet als  je een auto hebt, maar goed ik zeg verder niets, maar toch.. dan ook nog gaan fietsen in de storm, tegen de storm in.. helemaal zot.. en zeker als je ook nog je volume gaat vergroten door een niet passend maar veel te groot regenjas aan te doen zodat je nog meer wind vangt, en dan maar zeuren dat het zo lastig fietsen was.. maar goed.. wie ben ik.. ik hou niet van fietsen. Daarnaast zie ik de fotos op .nl en vind ze schitterend, de man met zijn paraplu die gewoon vrolijk kijkt, de sint die in allerlei vreemde houding zit ineens op zijn paard, kijk vooral naar het gezicht van de piet.. en noem maar op.. ik vind het wat hebben.. en ik denk bij storm altijd aan het liedje van Ramses..als het stormt.. dit lied vind ik zo prachtig en zo mooi beschreven over het levensloop, geweldig.
 





 
Als het stormt ~ Ramses Shaffy (1971)
Als 't stormt rond je schip
Ga mee, ga mee
Met de storm die je voert naar een wilde zee
Want de macht is te groot
En te klein is jouw boot
En de tijd zal 't getij weer keren

Als 't stormt in je hoofd
Ga mee, ga mee
Met de storm die je voert naar een andere ree
En verzet je maar niet tegen 't verdriet
Want de tijd zal 't getij weer keren

Want de klip gaat niet opzij
En de wind gaat niet opzij
Je schip maakt haast slagzij
Want de storm kan niet voorbij
Het geweld, het gevaar en de angst die hoort erbij
Je hulpkreet hoort erbij
Maak de zeilen nu maar vrij

Als 't stormt in je hart
Ga mee, ga mee
Met de storm die je voert naar een wilde zee
Zet het anker niet uit
Red niet je huid
Want de tijd zal 't getij weer keren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten