vrijdag 13 december 2013

kerstgala onder en bovenbouw

De afgelopen dagen was er bij mij op school veel hectiek, gezonde spanning en veel zenuwen. De leerlingen maakten zich op voor het jaarlijks kerstgala om weer op hun mooist er uit te zien, en om nog meer indruk te maken dan ze normaal al doen. Vanuit een stukje betrokkenheid, maar ook vanuit mijn gevoel dat ik er toch even moet zijn, zeker voor de kids die ik in de counseling heb, heb ik me donderdagavond in mijn smoking gehesen, nou smoking, in mijn slipjas, met een zwarte smokingblouse, witte strik, witte zijden sjaal, en mijn zwarte puntschoen, om zo mijn entree te maken, bij het eerste feestje van dit jaar, de bovenbouw. De leerlingen zagen er zoals altijd weer prachtig uit, mijn pupillen die ik toch dan even wil zien, zijn dan meteen blij dat ik er ben, en komen even een praatje maken. Een aantal leerlingen wil natuurlijk met mij op de foto en dat doe ik dan ook. Dit is een van de zeldzame momenten dat ze een foto van mij mogen maken. Ik zit ik doe en ik geniet van die gasten, ze zijn zo geweldig leuk en goed en heerlijk die kids. Het feestje van de bovenbouw ben ik meestal maar een uurtje, omdat ik weet dat ik de volgende dag volop in het tweede feest sta. Bij het weggaan zie ik een van mijn dierbaarste collega's in haar eentje in de afwas staan in de keuken. om de resten van de diner voor de leerlingen op te ruimen en dat kan ik dus niet dan laten staan. Dus ik heb mijn slipjas uit getrokken en ben haar gaan helpen, en naast dat ik dat gewoon normaal vind, is het ook erg gezellig. Nadat dit gedaan was ben ik maar vertrokken naar huis. De volgende dag, vroeg op, want de lessen moeten natuurlijk ook gegeven worden, dat kan niet anders. Dus al mijn spullen in gepakt, voor de avond, mijn kerstmannenpak, mijn speciaal samengestelde pak, en mijn hoge hoed en tevens mijn handschoenen met lichtjes. Naar mijn werk, en daarna snel even sporten, daarna meteen nog even naar school om even snel les te geven aan een klasje dat een half uurtje moest worden beziggehouden. Ik heb dan  nooit zoveel tijd dus ik heb maar het alternatieve vuurwerkspel gedaan, of te wel het ballonnen kapottrap spel. Daarna snel de nodige boodschappen en even naar huis om de nodige dingen te halen en weer terug naar school voor de rest van de avond. Van te voren mochten we met elkaar in het restaurant eten, we kregen een kop soep met een clubsandwich, een heerlijk broodje en dat was een prachtig begin.  Even geholpen met de worsten in een  au bain marie pan te doen, zodat die ook warm waren. Bij de jassen ophang gedeelte geholpen met het ophangen van de nummers voor de jassen.Daarna nog snel de spullen klaar gemaakt, en ik mij in mijn eerst pak gehesen.  Ik had al aan de leerlingen verteld dat ik in het rood zou komen, wat mensen helemaal gek vonden, want ja ik loop altijd in het zwart. Dus toen ik mijn rood met witte, opblaaspak aantrok, ik door de zaal liep vonden de kids dat geweldig leuk. Veel leerlingen willen dan even knuffelen, en met mij op de foto. Een aantal leerlingen lachen dan ook heel veel , het is een heerlijk en gewoon begin van de avond. Als een uurtje ik zo heb gelopen ga ik voor het eggie, en kleed ik me om in mijn stijlvol pak. Helaas kwam ik er achter dat ik mijn speciaal voor deze gelegenheid uitgezochte roessel blouse was vergeten. Snel in de auto en dus naar huis op hem alsnog op te halen. Terug snel omkleden, met mijn handschoenen etc en de zaal weer in. Helaas zijn er wel fotos gemaakt maar ik heb ze niet gezien. Dit jaar was er bij de wc veel gedoe, en was er veel gerommel, ik kwam er achter doordat ineens iemand met een schroevendraaier aan kwam lopen om een leerling uit de wc te halen. Ik er natuurlijk meteen bij, omdat het toch wel mijn taak is als counselor om er te zijn. Dat joch stond daar vreselijk te huilen en was erg verdrietig. Dus ik hem troosten en kwam er achter dat hij heel erg boos was op een leerling die een speciale gemaakte balbloemstukje voor om haar pols, per ongeluk de roos had aangeraakt en er waren een paar blaadjes af. heel vervelend maar toch niet expres, dus praten, dat joch die dat had gedaan, erbij gehaald en die bood meteen zijn excuus aan en vond het ook heel vervelend etc. Dus uitgesproken, en daarna maar weer feesten.. Fout gedacht, dat joch was nog niet binnen of hij stond weer in de wc en weer de deur op slot. Dus ik er maar naar toe en  hem uit de toilet gehaald met mijn stem. Wederom gepraat, en hij bleef er maar in hangen. Het vriendinnetje er bij, en uiteindelijk is het opgelost. Al denk ik wel als het ooit uit gaat tussen deze twee, dan hou ik mijn hart vast, nu zit hij in het toilet waar gaat hij dan zitten. Daarna een meisje die haar mobiel was gestolen, veel gedoe, zoeken etc. Daarna kwam een meisje dat niet goed was geworden, daar even mee naar buiten, terwijl dat meisje van de  gestolen mobiel nog zat te wachten, gelukkig wel haar vriendje erbij. en niet het hele trauma team. Met het meisje dat niet goed was geworden even naar buiten. daarna bij een collega gestald, en gevraagd of ze de ouders wil bellen omdat ik het niet goed vond gaan maar dat ik nog een leerling had zitten. Daarna gepraat met dat meisje en ineens veel gedoe op de gang 4 gasten van ons waren betrokken en waren gezien met dit mobiel. Dus wederom praten met die 4 gasten, inmiddels had ik de mobiel gevonden op aanwijzing van 1 van die gasten dat hij achter de verwarming lag, dus we hebben het hard gespeeld, ik vind het vreselijk om er achter te komen hoe stug leerlingen het vol kunnen houden dat ze hebben niets hebben gestolen, maar dat ze het wel hebben gedaan. Vreselijk, maar na 2 uur er druk mee doende, was het feest inmiddels afgelopen en de dief boven tafel, met gepast gevolgen. Daarna snel opruimen met elkaar even nog nazitten maar ik zei meteen al dat een feestavond niet altijd een feestavond hoeft te zijn. Al moet ik zeggen dat ik geniet van de gasten van ons die zo prachtig gekleed komen op het feest en die zo stralen en genieten van dat dit voor hun gedaan is en word. Ik vind het prachtig en zo gaaf, ik ben zoals heel vaak trots op onze school waar we een hart hebben voor onze leerlingen en dat ook zeker laten zien. Zeker alle docenten die deze avond zich toch speciaal mooi aankleden en er moeite voor doen om er op hun mooist uit te zien.  Een speciaal afdeling was er voor het glazen huis. De meiden van de isk, gingen meiden opmaken met make up haren stijlen, nagels lakken, en gel tatoos maken. en haalden toch maar mooi even 60 euro op een mooi begin van de actie week die we volgende week hebben.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten