dinsdag 30 april 2013

itsuptoyou



Gisteren eindelijk de tijd gehad om eens me te gaan verdiepen in een site die al weken op mijn netvlies staat, maar door allerlei gekke dingen en acties nog geen tijd gehad om even te kijken, maar gisteren had ik dus eindelijk het moment te pakken om eens te kijken op de site www.itsuptoyou.nu
en ik ben aangenaam verrast. Mensen die me al wat langer kennen weten dat ik me erg bezig hou met het pesten en alles wat er op het gebied van pesten gebeurt en hoe dit op een goede manier te kunnen begeleiden en te kunnen sturen en op te lossen. Inmiddels ben ik er al wel achter dat het niet de pester straffen de beste oplossing is, maar juist de pester de aandacht te geven die hij/zij zo te kort komt. In een positieve aanpak kan je veel bereiken, maar je moet ze ook bewust maken van dat ze over een grens gaan. Nu echter kom ik op het gedeelte  wat zo ongrijpbaar is en zo moeilijk aan te pakken is en waar ik tot dus ver nog geen oplossing voor heb gevonden. Al moet ik zeggen dat de site die ik hier noem een mooie oefening is en die mensen bewust maakt van hun keuzes die ze maken en de gevolgen hiervan. ( Het verhaal van dat meisje dat via een smsje aan haar vriendin vroeg of het erg was als haar nichtje dat kwam logeren mee ging met ze stappen. Die vriendin stuurde terug via de sms. "Ik vind dit geen probleem" Hierop brak een grote ruzie uit tussen de vriendinnen en het ging zo ver dat zelfs de ouders ruzie kregen, totdat ze het smsje bekeken en het meisje dat de sms verstuurd had de g was vergeten in plaats van ik vind het geen probleem had ze gestuurd ik vind het een probleem.. door de snelheid van het medium is het vaak weg voordat je beseft dat je dit hebt gestuurd.. dus check check dubbel check altijd als je iets stuurt en of het iets is wat jij echt wilt sturen. Maar het sociale media pesten is zo lastig te controleren laat staan te voorkomen omdat het zo anoniem is.. en zo snel zo vreselijk snel dat je echt iets doet zonder dat je de gevolgen ervan overziet. Maar met deze site is een mooie opening gemaakt en ik denk dat het een mooie aanleiding is om een gesprek te beginnen met de leerlingen over pesten en pesters en vooral ook pestgedrag.. Deze methode is zo ingericht dat je een persoon kan kiezen die jij bent zgn daarna krijg je een aantal situaties voorgelegd en moet jij de keus maken wat jij gaat doen... en je ziet meteen de gevolgen hiervan wat het doet met die ander waar het om gaat.. zo prachtig gedaan. Ik denk dat het een goede methode is om kinderen bewust te laten worden van hun cybergedrag en de gevolgen hiervan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten