maandag 29 april 2013

ach Majesteit.. wij zeggen dag tegen u



Ik herinner me nog de dag dat de toenmalige koningin Juliana aankondigde dat ze ging aftreden en de troon ter beschikking stelde aan haar dochter Prinses Beatrix. Ik zie me nog zitten voor de buis en er naar kijken  hoe al het pracht en praal gebeuren ging en hoe mooi het eruit zag. Genieten. In mijn onschuld van die tijd dacht ik nog dat ik velen zou meemaken die af zouden treden etc. Langzamerhand kwam ook het besef dat als ooit, en ik dacht toen nog in minstens 50 jaar, koningin Beatrix af zou treden om plaats te maken voor haar zoon Willem Alexander dat ik dan oud zou zijn en dat mijn dagen geteld zouden zijn... En ineens zomaar is het zover, ineens laat mijn koningin mij in de steek en krijgen we een koning... Ineens valt het kwartje, dat ik dus oud ben... en mijn dagen wel eens geteld zouden kunnen zijn..... Maar ik besef ook best wel dat als je zo jong bent dan is de leeftijd die ik nu heb inderdaad oud en bejaard en loop je met een stok of rollator etc.. kortom het is dan echt over. Nooit ingezien dat het leven zo leuk gaat worden ineens. Wel besef ik me dat dit waarschijnlijk de laatste Nederlandse troonswisseling is die ik ga zien en mee maken. Nu verkeer ik ook in een vriendenkring waarvan een aantal zelfs nog de wisseling van Wilhelmina naar Juliana hebben mee gemaakt en nu dus de 4 keer dit mee maken, alleen denk ik dat de eerste niet echt bewust is geweest.. maar toch.. 4 keer. Om deze dag, waar ik natuurlijk wel even de vrijmarkt bij mij op het plein ga bezoeken, waar ik wel even een frisse neus ga halen, maar waar ik zeker voor de buis zal zitten bij het aftreden en ook bij het inhuldigen omdat ik dit wil zien en voelen... maar laat ik onze koningin in ieder geval.. hier eren en haar al het goeds wensen voor de toekomst en dat ze vooral genieten mag van de vrijheid die ze krijgt.. Hieronder in ieder geval het prachtige lied van Brigitte Kaandorp, neem even tijd en luister en daarnaast een paar prachtige fotos van onze koningin. die nu weer prinses mag heten.

Het lied van Brigitte Kaandorp.. zo mooi zo verstillend zo lief en teder











Geen opmerkingen:

Een reactie posten