zaterdag 13 april 2013

gemeentemuseum


 Vandaag met vriendin Kitty weer eens op stap geweest. Eerst natuurlijk het lichaam de nodige inspanning laten verrichten op de sportschool, daarna meteen in de auto en op weg naar Kitty. Daar aan gekomen natuurlijk eerst een kopje thee gedronken, de nodige dingen besproken en daarna met elkaar op weg naar Den Haag. Eerst zijn we nog even door de oude binnenstad van Noordwijk gegaan en ik kende dat niet eens wat een prachtige stad is dat eigenlijk mooi om te zien. Onderweg naar het Gemeente museum van Den Haag, natuurlijk 100 uit gepraat over van alles en nog wat en natuurlijk ook lekker rond gekeken. Bij aankomst bleek dat je zelfs voor het museum gratis kunt parkeren.. ik vind dat uniek om eerlijk te zijn want dat ben ik niet gewend en ik ken het niet dus vind ik dat erg bijzonder. Meteen natuurlijk het museum in om daar eerst onze jassen op te hangen, daarna eerst natuurlijk naar het restaurant waar we een heerlijk broodje hebben gegeten met een smakelijk kopje thee daarna  door naar de tentoonstelling van Gustave Caillebotte  Ik kende deze schilder nog niet wat eigenlijk achteraf ook niet zo gek was want pas in 1970 is zijn collectie ontdekt en is het zichtbaar. Ik ben er van onder de indruk zijn prachtige schilderijen die hij maakt en zeker zij manier van schilderen, het lijkt alsof hij schildert vanuit een foto perspectief.. Dit liet men bij deze tentoonstelling ook heel duidelijk zien, door fotos bij zijn werken te plaatsen. Ik vond het erg boeiend al merkte ik op een gegeven moment wel dat ik dacht zijn perspectief klopt niet etc, en het is bijzonder dat wel maar ergens werd ik geraakt door het bovenste schilderij die ik daar zag zo mooi en boeiend en zo prachtig ook . Hij had een vreselijk verlangen naar mannelijke modellen en ik heb dan ook het vermoeden dat hij toch op mannen viel. Nadat we deze tentoonstelling hadden bekeken zijn we verder door het museum gaan dwalen, eerst ff naar de tijdelijke expositie uit het Mauritshuis.. oude meesterwerken Waar ik natuurlijk heerlijk fotos heb lopen maken want ja deze meesterwerken zie je bijna niet.. dus ik heb daar de stier van potter gefotografeerd etc dus erg leuke dingen ook totdat ik een bordje zag van geen fotos maken. Dapper als Kitty is loopt ze naar zon man met een V op zijn jas met de vraag of dat bordje alleen maar geld voor het schilderij waar het voor hangt en waarom dat is.... Het antwoord was heel duidelijk het was niet alleen voor dat schilderij maar ook voor alle schilderijen uit het Mauritshuis die mochten niet gefotografeerd worden. Kitty zei met een ijzeren smoelwerk.. toen de man zei dat ik met een fototoestel liep,. heel simpel nee hoor hij maakt geen foto's terwijl ik net tig had staan maken.. Maar geen punt hoor ik loop vrolijk verder en heb er natuurlijk nog een keer tig gemaakt.. Daarna verder door het museum om te kijken bij de glasblazers de stijlkamers met delfs blauwe dingen en daarna bij het poppenhuis staan kijken wat uniek en wat mooi is dat om te zien.. prachtig.. We hebben lang niet alles gezien van het museum helaas mede omdat er zo veel is en we werden wat moe  van al die indrukken, dus daarna maar even nog lekker in de tuin van het museum gezeten met een kopje thee. Daarna lekker naar kijkduin om daar aan het strand wat te lopen en te kijken naar al het moois waar ik een paar prachtige fotos heb gemaakt. Lekker gegeten op het strand in de zon wat nu eindelijk een keer kon, Heerlijk uit de wind en dus heerlijk genieten is dat..  het was weer een prachtige dag en ik heb genoten.. van alles heerlijk om zo met zoveel plezier een zaterdag te beleven heerlijk..
een top stuk
zo knap het lijkt 3d en zelfs
het spijkertje is geschilderd
 
de stier van potter
de anatomische les


rodin


Geen opmerkingen:

Een reactie posten