ik moet het toegeven, ik moest er even inkomen maar daarna was het een prachtige film, het verhaal van Bernstein, de componist die zulke mooie dingen heeft gemaakt, zijn tragische liefdesleven.. het verborgen moeten houden van zijn ware gevoelens. het raakt me.. maar ook het besef dat we nu gelukkig zo vrij kunnen leven dat we ons geen zorgen hoeven te maken. al lijkt de wereld wel steeds meer grimmiger te worden...
Dat neemt niet weg dat ik deze film een aanrader vind om hem te bekijken
recensie van de film
Regie: Bradley Cooper | Scenario: Josh Singer, Bradley Cooper | Cast:
Carey Mulligan (Felicia Montealegre), Bradley Cooper (Leonard
Bernstein), Maya Hawke (Jamie Bernstein), Matt Bomer (David Oppenheim),
Sarah Silverman (Shirley Bernstein), e.a. | Speelduur: 129 minuten | Jaar: 2023
De
assistent van een dirigent krijgt de kans om in te vallen voor zijn
zieke baas. Zonder te repeteren moet hij het New Yorks Philharmonic
dirigeren in Carnegie Hall. Hij doet dat zo goed dat de hele wereld
Leonard Bernstein meteen leert kennen. En anders later wel, als
componist van West Side Story. Maestro toont zijn doorbraak en de rest van zijn moeizame leven.
Want Bernstein viel niet alleen op vrouwen. Volgens sommigen viel hij niet eens op vrouwen. Dat is waar Maestro
op focust. De vrouw aan zijn zijde, actrice Felicia Montealegre, is de
belangrijkste persoon in zijn leven en gunt hem zijn vrijheid. Toch
steekt het hoe gretig hij van dat aanbod gebruikmaakt. Ook zij is een
beroemdheid, maar er is ruimte voor slechts één ster binnen het gezin.
Bradley Cooper speelt niet alleen de hoofdrol, maar treedt na A Star Is Born
ook voor de tweede keer op als regisseur. Hij vertrouwt volledig op de
cameraman met wie hij zijn vorige film maakte, en dat was een wijze
keuze. Over enkele weken verschijnt Maestro op Netflix, maar de
prachtige cinematografie alleen al is het waard om hem op het grote
doek te zien. Met name de zwart-witbeelden die de vroege carrière van
Bernstein weergeven zijn een lust voor het oog.
Een onontkoombare
kracht is het acteerwerk van Carey Mulligan, die zijn echtgenote
speelt. Bradley Cooper is opnieuw niet bang om schermtijd te delen met
een vrouw die groot talent toont, in dit geval zelfs groter dan dat van
hem (hoewel zijn spel wel degelijk indrukwekkend is). De Oscarnominatie
is gegarandeerd. Het is ook geen verrassing als de make-upafdeling het
beeldje in ontvangst mag nemen, want met name Cooper is feilloos
verouderd - je zou haast denken dat ze een andere acteur hebben genomen
die lijkt op een bejaarde Bradley Cooper.
Helaas niet uitsluitend
lofzang, want het verhaal toont wat gebreken. De narratieve en visuele
vertelling heeft in het eerste half uur ongekende pit, maar dat neemt
gaandeweg af. Alles is nog steeds prachtig in beeld gebracht, maar de
opening heeft plaatjes die bewegende kunstwerken zijn en dat komt niet
meer terug. De dialogen vertellen nog steeds op ongewone wijze wat de
kijker moet weten, maar het kleurrijke uit het begin is eraf.
Vooral verhaaltechnisch wordt het ietwat onduidelijk. Wat wil Maestro
nou eigenlijk vertellen? De kinderen van Leonard Bernstein stonden
vierkant achter deze productie - inclusief de Joodse nepneus van Cooper.
De focus op Bernsteins homoseksualiteit en egocentrische gedrag
bezorgde de familie geen schaamte; het is dan ook geen schokkende
onthulling. Duidelijk wordt dat zijn vrouw zijn grote liefde is, ook
zonder een gezamenlijk seksleven, maar het is geen nieuws dat homo's ook
gevoelens voor dames kunnen hebben.
Het lijkt te gaan over
Bernsteins besef van zijn grootsheid, dat hij in zijn leven altijd
andermans energie opzuigt om zelf de felst schitterende ster te zijn -
en wat voor impact dat heeft op degenen die hij uitgedroogd achterlaat.
Maar dat inzicht is er snel, en meer dan een verhit gesprek met zijn
vrouw was daar niet voor nodig. Daarna verschuift de aandacht naar haar
en haar aftakelende gezondheid. Mensen die hem kenden beweren dat hij
zich altijd schuldig heeft gevoeld richting haar, maar dat brengt de
film niet over.
Het autobiografische verhaal vervalt regelmatig
in het gebruikelijke 'en toen, en toen', maar kan bogen op indrukwekkend
camerawerk, mooie dialogen en acteerwerk dat ongetwijfeld op heel wat
nominaties kan rekenen. Fijn dat Cooper geen componist inhuurde, maar de
scènes muzikaal omlijst met het werk van Bernstein (en hem daar ook de
credits voor geeft). De bioscooprelease van deze streamingfilm is
absoluut gerechtvaardigd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten