zondag 25 februari 2024

Londen dag 1 ( dag van vertrek naar Londen)

Mijn hemel, hoe verzinnen we het... we gaan met de trein, scheelt een hoop tijd en dat gaat lekker snel.. nou vergeet het.. Je kan maar kiezen uit twee tijdstippen, namelijk die van kwart voor 7 of rond 12.45 dus dat is niet handig. dus kies je kwart voor 7, met als gevolg dat je dus om half 4 uit je bed moet, om half 5 de bus moet halen naar Schiphol, dan hopen dat je de overstap met de  trein  naar Amsterdam CS  niet mist omdat je vertraging of dat er werk in uitvoering is. kortom het is vliegen haasten en vooral stress.. terwijl als ik met het vliegtuig ga ik precies weet wat ik moet doen, en dat is voor mijn gevoel veel minder lang van te voren. en ja je komt mooi aan in het centrum van Londen maar als je op City vliegt lukt dat ook, dus ik zie het voordeel niet…

Nou het opstaan ging goed zo ook op tijd vertrekken, dus so far so good. In de bus kwam ik nog een collega tegen dus even bijgepraat. Daarna was het even spannend op Schiphol  of we de overstap zouden halen naar de trein naar Centraal, maar de goden waren ons gunstig gezind , hij had 1 minuut vertraging. Dus helemaal blij dat we hem hadden gehaald.

Op Amsterdam centraal wist ik waar we moesten zijn maar toch was het vaag, want we moesten nog uitchecken maar hoe gaat het dan verder en waar is de terminaal naar Londen . Gelukkig bood de ns servies point  uitkomst, uitchecken en inchecken met de Eurostar kaart. En het werkte, dat was ideaal. Dus wij naar het perron want je moest 90 to 60 minuten voor vertrek aanwezig zijn. Waar ik dan moeite mee heb dat men pas 3 kwartier van te voren het parcours op gaat bouwen en dan uitgebreid gaat praten over ik weet niet wat en dat je dan krijgt te horen dat we moeten opschieten omdat we maar kort tijd hebben .. dat vind ik lastig en word ik ook een  beetje boos over… als zij op tijd beginnen dan hoeven wij ons niet te haasten.. maar goed het is wat het is. We waren heel snel door de douane de controle etc dus ideaal en konden daarna rustig wachten op de trein. Toch mis ik dan de sfeer van Schiphol, dit vond ik saai wachten . .

Maar uiteindelijk in de trein wat een lange reis kreeg er blikken billen van maa zoals aan alles kwam hier ook een eind aan, ook zo’n reis gaat hoe dan ook over.

Aangekomen bij het station eerst de bagage in de stalling gezet , daarna naar de Lake site arch vond dat Susan dat moest zien, en wat heeft ze er genoten, zo prachtig al die kunst van de straat , helaas zag ik dat de cafés waren verdwenen en daarmee ook het schilderij van Banksy. Heel jammer. Daarna zijn we samen gaan lopen naar een café om wat te drinken en daar een potje thee genomen en ook meteen om de aankomst in Londen te vieren met een muffin, heerlijk.  Daar besloten we om naar tate Britten te gaan. We zaten er maar 2 km vanaf. Dus lekker wandelend door Londen kwamen we aan bij het museum. We besloten meteen om de extra expositie niet te gaan bekijken omdat het ons niet zo trok eigenlijk. Nadat we onze bagage en jassen hadden afgegeven zijn we naar de vaste tentoonstelling gegaan , voor we het wisten was Susan bij Turner waar ze ademloos naar zat te kijken, terwijl ik mezelf verloor in de moderne kunst,  waar ik erg enthousiast over was, mooie en bijzondere werken gezien.  Heb het niet zo met al die oude meuk eigenlijk.

Nadat we hadden genoten zijn we naar het hotel gegaan, we moesten eerst onze bagage ophalen wat toch nog even 45 pond kostte. dus een behoorlijke aanslag op ons budget.. maar goed wat maakt het uit we zijn op vakantie. Daarna was het even zoeken naar het hotel, Maar we vonden het vrij snel en konden dus met onze code het pand in.  Daarna moesten we via vele kruip en sluip door gangetjes bij onze kamers komen. Echter mijn deur ging niet open met de code, dus ik naar beneden en via een ingewikkeld systeem kwam ik dan bij de receptie waar ik te horen kreeg dat ik een * vooraf moest drukken dat werkte echter ook niet. Dus weer bellen en toen kreeg ik een andere code en kon ik mijn kamer in. Een mooie ruime kamer met thee.. heerlijk.

We hebben ons even terug getrokken op onze kamers want dat vroege opstaan vraagt toch wel veel van een mens. Om later af te spreken en te gaan eten bij een tapa's restaurant.