vrijdag 20 januari 2023

Macho mannetjes

 

Afgelopen week had ik en training over macho mannetjes, mede omdat er veel macho mannetjes in de school zijn en ik soms wil weten of ik het wel of niet op de goede manier doe. 

De training werd gegeven door twee trainers, waarvan 1 iemand duidelijk een acteur was. 
De training begon over hoe  je nu een hand geeft aan iemand, daarmee zeg je al heel veel namelijk.
Dit gaf natuurlijk een soort van hilariteit als iemand te laat binnenkwam en een hand gaf, dat we meteen keken hoe dat ging.

De training bestond uit vele situaties die ze uitspeelden de ene speelde dan een leerling die bepaald gedrag vertoond,  de andere gaf daarop een reactie, waarop je kan reageren en vooral wat je niet moet doen. Hier heb ik altijd wat moeite mee, omdat ik me dan afvraag, zolang het is vanuit je hart kan het toch niet verkeerd zijn wat je doet. Maar als je alles moet geloven is het wel zo dat je soms niet goed weet wat goed is, waar zit de grens tussen respect en tussen disrespect. de lijn is soms heel erg dun en vooral fragiel.
Het is soms heel erg balanceren op het randje van wat wel en wat niet.
 
Daarnaast was het erg leuk om te ontdekken dat je soms verschillend op situaties moet reageren, of in situaties. 
We hadden het onder andere over hoe bied je excuus aan, we hadden het over de Nederlandse manier, maar daarnaast is er ook nog een andere manier namelijk die van de straatcultuur, dan moet je ten eerste zorgen voor herstel, en dan  pas kan je excuus maken,. je moet zorgen dat ze in ere blijven, geen gezichtsverlies voor de vrienden.
Daarnaast zit je met de ontkennen in de Arabische cultuur, zolang je het niet weet, dan is het er niet, en je kan ook het ontkennen dat het er is.
Voorbeeld een van de trainers vertelde dat hij bij zijn vader zat te praten en dat er uit zijn broekzak een pakje camel viel, hij pakte het op, liep naar de gang om in zijn jas te stoppen.
Toen hij terug kwam vroeg zijn vader of hij rookte waarop hij zei, nee pappa roken is slecht.. waarop vader zei dat hij een goede zoon was/
Hij had het gezien, en volgens mij ruikt hij het ook, maar zijn zoon zegt dat het slecht is dus klaar
Heel bijzonder, daarin moeten sommige Arabische leerlingen functioneren, tussen de Nederlandse cultuur met excuus, de straatcultuur en dan ook nog met hoe het is de thuis situatie..

Kortom het was verhelderend en soms heel erg bevestigend voor mij.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten