maandag 24 januari 2022

westerborkpad etappe 6

 

Ik kan het natuurlijk niet laten, dus besloot ik op zondag toch nog maar even snel het pad te gaan lopen waarbij je met een grote boog door Hilversum loopt, zodat ik alles weer gelopen heb. en dan kan beginnen met de volgende etappes vanaf Amersfoort..  waarbij je volgens mij het meest in de bossen komt te lopen.

Vriendin Ankie zou in eerste instantie mee maar helaas moest ze afzeggen met een geldige reden, dus dan maar weer heerlijk alleen lopen. Alles is tenslotte leuk als je loopt en geniet. Wel moet ik daarvoor de cross xxl laten schieten, wat ik wel jammer vind want dat doe ik ook graag, maar ach ik had afgelopen week al 3x zeer intensief 60 minuten gesport dus vond ik dat ik wel deze een keer mocht skippen.

 Met de slaap nog in mijn ogen worstelde ik mij uit mijn bed, wat een gedoe was dat, maar ik was op en daar ging het om, me aangekleed, en toch zat er telkens de vraag waarom doe ik me dit zelf aan, terwijl ik weet dat ik het eigenlijk leuk vind. Het zou kunnen dat er in mijn hoofd meespeelt door Hilversum en weet niet of me dat nu zo aanspreekt, maar wie weet denk ik straks wel wat een prachtige route was het.. 

De tas ingepakt de warme, misschien zelfs wel te warme kleding aan en ik kon gaan.

Parkeren in Hilversum, op de plek waar ik de vorige keer ook heb gestaan, een prachtig plekje vlak bij het station ben ik begonnen te lopen,  in het begin is het altijd even lastig om het begin punt te vinden, maar als je dat eenmaal hebt dan loop je zo verder. 

Het ging door het centrum van Hilversum wat meteen bij mij opriep, daar moet ik een keer naar toe te shoppen, wat een leuk centrum.

Denk dat ik onder de indruk was van dit geheel want ik heb me meteen al verlopen.. dus terug naar een bekend punt en ja hoor ik kwam weer waar ik moest zijn, het ligt vaak niet aan de komoot, of aan het boekje maar aan mij of het ontbreken van tekens.. Maar toch ook dit weer overleeft en dus verder, mijn gedachten dat het niks zou zijn was totaal onterecht, heel veel kunst onderweg,. maar ook mooie paden om te lopen, wel veel door de stad zelf, maar het oude kerkhofje met de steen uit Mauthausen, een voormalig vernietigingskamp was indrukwekkend mede omdat je van de geschiedenis weet, maar ook de ingemetselde steen met namen van docenten en leerlingen die van het lyceum zijn doodgeschoten.. Hilversum ademt dit uit..  Het kerkhofje was mooi en sereen, prachtig om te lopen maar ook om te kijken en te zijn....  oud en vervallen zoals vaak zijn dat de mooiste kerkhoven,. De tekst als je weggaat was zeer diep en ja ik heb ook gedaan wat er stond.. in de tekst.. ( zie laatste foto) Het pad gaat zo zijn gang, ook het monument voor alle mensen uit Laren die zijn neergeschoten was indrukwekkend..  en zo was er veel, omdat het zoveel was, had ik besloten om maar niet het Joods kerkhof in Hilversum te bezoeken die ik op de route tegenkwam, leek me wel erg leuk maar ik besefte ook dat er nog veel meer te zien is en ik had gedurende deze route al meerdere kerkhoven bezocht. 

Dus uiteindelijk de hei op waar je oude karrensporen kon zien en grafheuvels.. nou die karrensporen heb ik niet gezien, geen idee waar die te vinden waren, maar wel, ja de grafheuvels die prachtig waren omheind met paaltjes met prikkeldraad, wat toch steeds tijdens deze tocht een akelig gevoel oproept..  wat mijzelf niet verbaasd om eerlijk te zijn.

In het laatste stuk zag je de struikelstenen liggen, van vorige bewoners, wat me opvalt, in Berlijn zijn deze stenen allemaal glimmend en dezen zijn dof..  ik weet ook hoe dat komt, je moet er juist overheen lopen om dat ze dan blijven glimmen, het heet niet voor niets struikelstenen..  maar wie weet kan de organisatie deze stenen een keer oppoetsen.. of zo.

Kortom na 15 km in de benen het hebben ben ik met de trein terug gegaan naar het hoofdstation, een ritje van 5 minuten, om daarna lekker met de auto naar huis te rijden.. heerlijk was dit weer.

( iets te laat maar hierover staat een prachtig lied van list over oa Mauthausen)



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten