maandag 10 januari 2022

Denkend aan Holland ( de Elfstedentocht of is het toch de intocht van de koninklijke familie in een stad)

 


Lang geleden werd ik door vrienden Rick en Chris gewezen op dit programma, het had een hoog kneuterigheids gehalte maar het was leuk om André en Jannie samen te zien.. dus ik dacht ook maar eens kijken.

Nadat ik het twee jaar had bekeken, zag ik wel de voorspelbaarheid van het programma, Jannie regelt van alles, is eigenlijk diegene die alles leuk vind en enig. André is eigenlijk de schipper maar ook de grappenmaker van het stel maar ook ergens de afhankelijke man afhankelijk van de grillen van de vrouw

Het is af en toe een echt getrouwd stel dat het met elkaar erg goed kan vinden maar waarbij de erotiek allang is verdwenen... en dat is in dit geval ook niet gek, want er is nooit sprake geweest van erotiek tussen deze twee mensen.

Nu wil het geval dat Denkend aan Holland iets unieks bedacht, namelijk André en Jannie gaan de elfstedentocht varen.. en ze hebben er zin in. Jannie komt aan met een grote pan erwtensoep... en ze zijn er klaar voor.

Dan begint het spektakel.. ze krijgen allebei een originele stempelkaart  van de elf steden tocht wat gepaard gaat met veel bombarie, met veel muziek etc noem maar op..  het is hilarisch om te zien.. zeker omdat je ineens bij Jannie en André ook een soort van verandering ziet.. ze lijken wel buiten zichzelf te treden wat niet altijd positief is.. Ze worden steeds een soort van beroemdheden en zwaaien van de boot, ze doen van alles om maar vooral te zorgen dat het lijkt alsof ze de Koning en koningin zijn die weer eens op 30 april leuke dingen moeten doen, alles is leuk en ze vinden alles prachtig. Het onthaal is waanzinnig, de Friezen hebben echt uit gepakt, alles uit de kast gehaald..  in Stavoren komt ineens een verklede vrouw aanlopen wat dan ineens het vrouwtje van Stavoren is., kortom .. ik verbaas me hierover en vooral ook hoe een waanzin uit de kast is getrokken om dit programma tot een succes te maken.

Ergens is het een combinatie tussen het koninklijke bezoek aan een stad en de intocht van Sinterklaas.

Ergens zit ik ook met een soort van plaatsvervangende schaamte te kijken naar dit programma... hoe mensen ineens totaal anders worden als ze teveel aandacht krijgen.. 

maar hoe dan ook het blijft kneuterig.. kortom ik zou eens kijken om weer eens te zien waar in Nederland groots is in ......

 en dat laat ik aan de lezer over wat dit wil invullen..



Geen opmerkingen:

Een reactie posten