dinsdag 5 januari 2021

Queens Gambit ( netflix serie)

Door vrienden Rick en Chris werd ik op deze serie gewezen, dus ik was erg benieuwd wat het nu was. dus ben ik er maar naar gaan kijken en wat een prachtig serie is dit een absolute aanrader

Recensie van Queens Gambit:

Als jong meisje wordt Beth Harmon (Anya Taylor-Joy) gestuurd naar een internaat om zo klaargestoomd te worden voor adoptie. Hier ontdekt ze haar roeping door elke dag te schaken met de conciërge in de kelder. De meesterlijke vaardigheden die ze voor schaken creëert zal haar leven op zijn kop gooien.

Recentelijk liggen miniseries steeds vaker op mijn radar om te bekijken. De speelduur is uiteraard langer dan films zodat er meer tijd is om het verhaal te ontwikkelen, maar gelukkig zit je niet vast aan eindeloze seizoenen die je tijd compleet in beslag nemen. Netflix nieuwste drama-miniserie gaat over competitief schaken, een onderwerp dat vast vele doet afschrikken als 'saai' of 'oninteressant'. Na het zien van The Queen's Gambit (2020) kun je deze worden inslikken. Dit is een verrassing op bijna alle fronten.

Vooropgesteld mag worden dat ik persoonlijk niks heb met schaken. Geen interesse, geen voorkennis, waarschijnlijk nog nooit een potje gespeeld in mijn hele leven. Daarom ligt de prees nog hoger voor deze miniserie om het zo toegankelijk en boeiend te maken voor de kijker. Door de ogen van Beth Harmon (Anya Taylor-Joy) zien we hoe zij het schaakbord interpreteert en zich voorbereid op elk mogelijke zet. Dankzij het indrukwekkende acteerwerk, duidelijke montage en goed geschreven script worden de schaak-partijen zo in beeld gebracht dat de spanning hoog kan oplopen.

Een voordeel van een miniserie, zoals net genoemd, is de langere tijd die we kunnen spenderen met ons hoofdpersonage. In zeven afleveringen volgen we Beth Harmon van jong meisje met een talent voor schaken tot een internationale beroemdheid met een verslaving aan pillen. Dat laatste is een belangrijk punt, aangezien dit haar helpt om elke zet te visualiseren in haar hoofd en om scherp te blijven. De schaakstukken werpen zich als schaduwen over haar heen, helemaal geconsumeerd door het spel. Inhoudelijk gaat The Queen's Gambit dan ook over je passie volgen, en de (mentale) kosten die hierbij horen. Er staat een prijs tegenover het talent dat je hebt en de meeste drama uit de serie komt voort uit dit onderwerp. Tot hoever kan je gaan voordat je de grens hebt bereikt?

Over het algemeen zit The Queen's Gambit (2020) gewoon geweldig in elkaar. We bezoeken verschillende landen, het tijdperk van de jaren '50 & '60 wordt mooi weergegeven en de miniserie wekt het gevoel op dat dit een waargebeurd verhaal kan zijn, zo geloofwaardig wordt er gespeeld. Ook de titel is sterk gevonden; de naam van een belangrijke openingszet waarmee Beth Harmon regelmatig haar overwinningen claimt. Schaakmat.