maandag 25 januari 2021

en dan heb je opeens de bokken en schapen (vrijheid?)

Wat is vrijheid.....

Met grote verbazing , ik denk niet alleen ik, maar denk ook een heel groot deel van Nederland heeft gekeken naar de afschuwelijk beelden van afgelopen weekeinde waarin de zogenaamde vrijheidsstrijders, gingen protesteren tegen de avondklok.. ze hadden lef.. maar helaas niet mijn respect.
 
En als ik zo denk aan  afgelopen weekeinde..  is het niet iets om trots op te zijn...   het is  iets om je voor te schamen, dit had niets meer met demonstreren te maken dit was gewoon willen rellen....  Ik hoor nog die mevrouw zeggen: "Je bent toch geen politieagent geworden om ons te arresteren omdat we voor onze vrijheid vechten" nee dat zijn ze inderdaad niet , ze zijn politie geworden omdat ze geloven in vrijheid en die willen waarborgen voor een ieder.. dat is wat anders... dan nu werd beweerd.
 
Ik zie die oudere mevrouw,  die door agenten word opgepakt die roept blijf van me af. blijf van me af.. en denk wat doe jij op straat. jij bent zoals bekend een lid van een risicogroep.. en jij bent straks ook nog iemand die als eerste gevaccineerd gaat worden...  onbegrijpelijk vind ik dit
 
Zo wie zo begrijp ik niet waarom men ging demonstreren, als je weet waarom we dit doen, wat de reden is. zoals vermeld.. men houd zich niet aan de regels, gevolg is dat we alleen maar blijven doorgaan met vechten tegen  dit virus en zolang we niet allemaal gevaccineerd zijn weten we dat we voorlopig in deze maatregels zullen blijven zitten.
 
Dit was geen demonstratie dit was duidelijk rellen...  duidelijk getuige van disrespect voor alles, voor de GGD Teststraat, het ziekenhuis...  winkels en meer dingen.. niet beseffend dat uiteindelijk alle mensen die belasting betalen hiervoor moeten betalen..... 
 
en dan komt ineens bij mij het volgende naar boven... vorig jaar in Londen

daar zag ik een documentaire gefilmd tijdens een LGBT demonstratie, in het Modern tate  waarin een aantal LGBT-ers, die in een Oostblokland ( helaas ben ik het land vergeten) gingen demonstreren omdat ze niet van hun liefde in vrijheid, mochten genieten, ze moesten dood. Dat werd letterlijk geroepen tijdens de demonstratie.. en ondanks het afschuwelijk geweld wat ineens losbrak waarbij jongens die gay waren op de grond werden getrapt en met schoenen met stalen neuzen in hun maag werden geschopt, op hun gezicht werden gestompt en geslagen...  meiden die hun kleding van hun lijf werd gerukt en aan hun borsten werd gezeten met de opmerking je hebt een echt vent nodig dan wil je geen vrouw meer..  ( ik vraag me nog steeds af wat een echte vent is, die vrouwen met zoveel disrespect behandeld, die weerloze mensen in elkaar trapt.. dan liever maar geen echt vent of man zou ik zo denken ) werd ik ergens heel trots.. kreeg ik bewondering voor deze groep, die wisten wat er ging komen en die toch hun gay pride deden. en wat waren ze trots.. ze trotseerde de scheldwoorden ,het spugen van de anderen, ze gingen..   wat een lef en trots...  Ze wilden vrijheid en ze demonstreerde, met spandoeken, aandoenlijke teksten..  zongen hardop ,liepen arm in arm, maar gingen niet provoceren maar demonstreerden met gepaste trots.. ze deden het.. vanuit hun geen enkel geweld... 

En dan ga ik bij mezelf ter rade.. hoe kan het dat ik voor de groep uit de documentaire zoveel respect en trots voel. dat ik alleen maar kon huilen van trots.. omdat ik hun kracht en moed bewonderde.. en dat ik bij de beelden van afgelopen weekeinde alleen maar heel verdrietig mijn hoofd kon schudden en alleen maar kon denken.. wat nu.... 

Totdat ik vanochtend insta opende en ineens bij heel veel oud leerlingen van mijn school, teksten zag staan hoe erg ze dit geweld afkeurden.. zelfs de leerlingen die tijdens hun schooltijd niet altijd vies waren van rellen en vechten.. die plaatsten 1 van de onderstaande teksten.. zo bijzonder en zo mooi... dat vervulde me weer met trots en hoop, ik werd daar ook emotioneel van maar dan wederom met gepaste trots en respect en bedacht me ineens wat kunnen nog vele demonstranten van het afgelopen weekeinde veel leren van deze jongens en meiden...   die zelfs  de oudere demonstranten even een lesje leren..  
daarom onderaan het prachtige lied van Adele Bloemendaal.. de bokken en de schapen.. 

toch vraag ik me nog steeds af hoor ik nu bij de bokken of bij de schapen.. ik heb geen idee, dus dat laat ik nog maar even in het midden
 
 

 

   


 en dan het wonderschone lied.. de bokken en de schapen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten