donderdag 15 november 2018

De vloer op jr

Bekijk zeker het filmpje.. voor mij ben je maar een nummer
 
Inmiddels zitten de tweedeklassers in de lessen over "De vloer op" Ze krijgen de opdracht om twee situaties op te schrijven en die spelen we dan met elkaar. Het leuke is dat ze daardoor improviseren, natuurlijk is het zo dat sommige stukjes beter zijn dan de anderen, maar ook dat ze toch ineens iets moeten spelen wat ze niet verwachten.

De scene's die ze bedenken zijn geniaal, zoals over een ongeluk met een nieuwe auto, of over een scheiding, soms over Sinterklaas, je kan het niet bedenken of het is gewoon prachtig om te zien.

Het leuke is dat natuurlijk ieder stukje gespeeld gaat worden en dat ze kijken naar elkaar. Het spannende is dat ze niet weten wat de situatie gaat worden maar ook niet of ze hun eigen briefje krijgen... het is dan bijna opzeker dat ze geen gekke dingen opschrijven want ze kunnen ook hun eigen krijgen en dan moeten ze die spelen.

Wat ik doe als ik een briefje pak, dan lees ik wat erop staat en verzin ik er een heel verhaal bij, is een situatie te moeilijk of te beledigend dan verander ik de situatie en maak ik er een  mooi te spelen verhaal van.

Soms geef ik ze bewust de opdracht om een andere naam te kiezen, zeker als het een scene is waarin het gaat over verliefd op elkaar, of een ruzie, om zo te voorkomen dat de klas er mee aan de haal gaat en dat ze daarmee dus gepest worden.

De les begin ik met twee stukjes uit de vloer op, het stukje wat ik vandaag liet zien was heftig, het had als titel.. Voor mij ben je maar een nummer...  en het raakt, in het begin moeten de spelers er in komen maar je ziet dat tijdens het spel ineens het bijna echt word, je ziet de emoties in het spel sluipen en je merkt ineens dat de spelers het er zelf ook moeilijk mee hebben.. Aan het eind zie je dan ineens dat ze beiden een soort van verslagen zijn en van slag.. het is prachtig gespeeld en dit filmpje moet je even kijken en de tijd voor nemen.

Mijn groep met jongens was stil, een meisje uit een andere groep zat te huilen, andere leerlingen werden ineens bewust van wat er gebeurde...  kortom een aanrader



je bent maar een nummer





Geen opmerkingen:

Een reactie posten