vrijdag 25 mei 2018

Vas




Elk jaar weer komende twee dagen waarin de leerlingen van klas 1,2en 3 de VAS toetsen moeten maken voor Nederlands, Wiskunde en Engels. We krijgen de uitslagen 10 werkdagen na het invullen binnen en dit geeft aan hoeveel leerlingen hebben geleerd maar er kan ook bekeken worden of de lln op het juiste niveau zit. Kortom super belangrijk en super saai... 

Als praktijkdocent vind ik het altijd lastig dat ik 5 uur op een stoel moet zitten en op leerlingen moet letten, ik zie halve mensjes en dat vind ik vreselijk.  De leerlingen zitten compleet in een onnatuurlijke houding en moeten presteren 5 uur achter elkaar en dat vrijdag ook weer.

Natuurlijk begrijp ik de noodzaak etc maar vond het saai. Ik neem dan maar extra klusjes mee zoals de kerstkaarten die geknipt moeten worden, ik moest nog wat filmpjes monteren voor de Afscheidsavond van de Isk. Kortom er leek veel te doen..... juist binnen 30 munten was ik klaar en kon me dus vervelen. Vreselijk dit. 

Terwijl de leerlingen druk en geconcentreerd bezig zijn krijg ik de neiging om keihard op de tafel te slaan, om met een waterpistool ze nat te schieten, met snoep te gooien.., appels is wat erg enthousiast maar wat zou ik graag wat leven in de brouwerij willen. 

Af en toe trek ik even een gekke bek tegen een leerling of steek mijn tong uit aks ze voor zichuit zitten te staren omdat ze het ook even niet meer weten. Dat werkt prima bij ze. 

Vandaag 4 toetsen Nederlands en 1 toets Engels..... hoe belangrijk maak je een vak vraag ik me  dan af? 

Geef de leerlingen als iedereen klaar is de ruimte om te praten, gamen etc omdat ze het goed dien. Het is dit keer een relaxte klas die het goed doen. Ze maken voor elkaar woordzoekers, spelen galgje, doen iets met kamertje verhuur dus het gaat goed.

Gelukkig waren de leerlingen fantastisch, helaas mocht ik ze  niet eerder laten gaan, maar ze verdienden dag wel dat ze eerder gingen, ze deden het goed.

Om 13.20 heb ik de deur kunnen sluiten  en mocht ik naar huis.. heerlijk  nog snel wat gesport en andere belangrijke afspraken afgehandeld....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten