Soms koop je films en besef je niet dat je een juweeltje in handen hebt. Een film die zoveel vragen oproept dat je je afvraagt waar zijn de antwoorden gebleven. Hoe is het mogelijk dat er zoveel onbegrip is, dat er zoveel mis is in de wereld, waarom zijn mensen zo hokjes denkend. Het is in deze film allemaal aanwezig.. de starheid, het vechten, het verdriet, het verlies.. zo aangrijpend. dat ik het een film vind die men zou moeten zien. misschien zelfs verplicht stellen op een aantal scholen. gewoon omdat deze film zo goed is..
een echte aanrader
recensie van de film:
Skin (2008)
Regie: Anthony Fabian | 107 minuten | drama, biografie |
Acteurs: Sophie Okonedo, Sam Neill, Terri-Ann Eckstein, Bongani Masondo,
Alice Krige, Dan Robbertse, Jeremy Crutchley, Jonathan Taylor, Thami
Baleka, Valesica Smith, Ella Ramangwane, Faniswa Yisa, Hannes Brummer,
Zamanthebe Sithebe, Onida Cowan, Leana Tryttsman, Lauren Das Neves,
Jacques Gombault, Danny Keogh, Nicole Holme, Ben Botha, Duane Saayman,
Zoea Alberts, Burger Nortje, Simon Mdakhi, Elizabeth Serunye, Jonathan
Pienaar, Tiaan Rautenbach, José Domingos, Nicole Regelous, Danie
Struwig, Elrize Swanepoel, Kaylim Willet, Cobus Venter, Nomhle Nkonyeni,
Kate Lyn Von Meyer, Ruaan Bok, Tumi Morake, Anna-Mart Van Der Merwe
Sommige waargebeurde verhalen zijn zo schokkend of bizar dat je bijna
niet kunt geloven dat ze niet verzonnen zijn. Het levensverhaal van
Sandra Laing bijvoorbeeld. In 1955 werd ze geboren in Piet Retief (nabij
Swaziland) in Zuid-Afrika. Haar vader en moeder waren blank, evenals
haar oudere broer Leon. Sandra had echter een donkere huid en kroeshaar.
Ook haar jongere broertje Adriaan was gekleurd. Omdat haar beide ouders
– lid van de Nationale Partij en aanhangers van het Apartheidsysteem –
blank waren, ging Sandra naar een blanke kostschool. Daar begonnen de
problemen. In die tijd werden blanken en zwarten strikt gescheiden
gehouden. Sandra, die steeds donkerder werd naarmate ze ouder werd, was
duidelijk anders dan de rest en werd dan ook veel gepest. Ook de leraren
deden daaraan mee. Toen ze tien jaar was, werd ze van school gestuurd
omdat ze de orde verstoorde. Het was het begin van een jarenlange
strijd. Haar ouders vochten de wet aan om haar als blank te laten
bestempelen. Toen ze dat eenmaal voor elkaar hadden, ontdekte Sandra
zelf echter dat ze zich nooit welkom zou voelen in de blanke
gemeenschap.
Het aangrijpende verhaal van Sandra Laing is in de jaren zeventig al
eens verwerkt tot een documentaire. Debuterend regisseur Anthony Fabian
vond het tijd dat er ook een speelfilm van werd gemaakt. Het boek dat
enkele jaren geleden verscheen over Laing gebruikte hij als leidraad. De
film begint met een korte flash forward naar de tegenwoordige tijd. Het
is 1994, de dag dat de eerste vrije verkiezingen gehouden worden in
Zuid-Afrika. Een dag van grote verandering. De buitenlandse pers is alom
aanwezig om verslag te doen van dit historische moment. Ze kloppen ook
aan bij Sandra Laing (Sophie Okonedo), wiens bizarre verhaal inmiddels
symbool is komen te staan voor de Apartheid. ‘Ik zou willen dat Mandela
onze president was toen ik geboren werd’, zegt ze. Dan neemt Fabian ons
mee terug in de tijd. Eerst naar 1965, als de tienjarige Sandra naar de
blanke kostschool gaat en er niet geaccepteerd wordt. Als haar ouders
het rechtssysteem willen aanvechten om hun dochter te laten
‘reclasseren’ als blanke, moet ze talloze vernederende tests ondergaan.
Vader Abraham (Sam Neill) twijfelt eraan of hij wel echt de vader is van
het meisje, wat zijn huwelijk met Sannie (Alice Krige) niet ten goede
komt.
Na een jarenlange strijd is het de Laings gelukt om hun dochter
officieel als blanke te laten registreren. Het is inmiddels 1973. Voor
Sandra is het tijd een leuke man te vinden. Haar ouders zien haar als
‘blanke’ het liefst met een Afrikaner thuiskomen, maar Sandra voelt zich
bij hen niet op haar gemak. Dan wordt ze verliefd, op de zwarte Petrus
Zwane (Tony Kgoroge), een werknemer van haar vader. Ze weten hun liefde
lange tijd geheim te houden, maar dan komt haar vader erachter. Woedend
is hij. Een blanke en een zwarte, dat gaat niet samen. Maar Sandra is
verliefd en bovendien zwanger en dus verlaat ze haar ouders om met
Petrus in Swaziland te gaan wonen. Lange tijd gaat het goed, maar ook in
de zwarte gemeenschap kan ze niet goed aarden. In de door armoede
geteisterde sloppenwijken wordt ze als kleurling (volgens de wet is ze
zelfs nog ‘blank’) gezien als aanstichter van al het kwaad. Petrus raakt
aan de drank en stelt zich onmogelijk op, waardoor ze besluit er met
hun twee kinderen vandoor te gaan.
Apartheid is al vaker onderwerp van films en documentaires geweest,
maar in ‘Skin’ wordt het thema dat vaak breed getrokken wordt,
toegespitst op de situatie van één persoon. Kleurlingen zijn vaak het
ondergeschoven kindje geweest in de bespreking van Apartheid. De
situatie van mensen die zowel zwart als blank bloed hebben is
onderbelicht. ‘Skin’ grijpt het bijzondere levensverhaal van Sandra
Laing aan om daar verandering in te brengen. Debutant Fabian brengt het
er heel aardig vanaf, al neemt hij wellicht iets te veel hooi op zijn
vork; doordat hij een periode van dertig jaar wil comprimeren tot een
krap twee uur durende film, kan hij niet elk hoofdstuk evenveel tijd
geven. De film blijft daardoor vrij oppervlakkig. Zo zien we vrij weinig
van Sandra’s tijd op de kostschool en de gebeurtenissen in de
rechtszaal. Wat Fabian wel erg goed doet is dat hij enkele veelzeggende
momenten (onder meer de ‘keuring’, waarbij gekeken wordt hoe zwart
Sandra is en de verwoede pogingen van het meisje om zichzelf ‘schoon en
blank’ te boenen met allerlei chemische rommel) er uitlicht.
Confronterend en stuitend. De romance die opbloeit tussen Sandra en
Petrus wordt erg lieflijk en warm in beeld gebracht; een mooi contrast
met de furieuze reactie van haar vader.
Het acteerwerk is van een hoog niveau, al is het halverwege de film
lastig te geloven dat de veertigjarige (!) Sophie Okonedo een tiener
voor moet stellen. Naarmate de film vordert en Sandra ouder wordt, komt
Okonedo dan ook steeds beter uit de verf. Tony Kgoroge is een charmante
verschijning. Het is goed voor te stellen dat Sandra voor hem valt. Het
is alleen jammer dat we niet zien hoe zijn personage van ambitieuze en
liefhebbende man verandert in een lamlendige dronkelap. Maar daar kan
Kgoroge natuurlijk weinig aan doen. Sam Neill en Alice Krige schitteren
als Sandra’s ouders Abraham en Sannie. Vader Laing mag dan een stugge,
racistische bullebak zijn, wie goed kijkt ziet dat hij handelt uit
liefde voor zijn dochter. Hij wil haar beschermen. De twijfels over zijn
vaderschap vreten aan hem. Sannie Laing staat tussen twee vuren. Ze
houdt zielsveel van haar kind maar wil haar man niet teleurstellen. De
cinematografie van Dewald Aukema en Jonathan Partridge oogt elegant.
Vooral de scènes uit Sandra’s jeugd oogt dankzij het gebruik van
sfeervolle sepiatinten erg mooi.
‘Skin’ is een aangrijpende film over een zwarte bladzijde uit de
Zuid-Afrikaanse geschiedenis. De keiharde realiteit van de
segregatiewetten krijgt een gezicht; Sandra Laing weet hoe het voelt om
je nergens thuis te voelen, het idee te hebben dat je nergens echt bij
hoort. Dat thema maakt deze film niet alleen vanuit een historisch, maar
ook vanuit een psychologisch oogpunt interessant. Het acteerwerk van de
belangrijkste castleden is dik in orde en de film oogt beeldig. Waar
Fabian de mist ingaat is het gebrek aan diepgang. Hij toont ons de
belangrijkste hoofdstukken uit Sandra’s leven, maar vergeet veelal de
zaak uit te diepen. Daardoor heb je na afloop van ‘Skin’ toch het idee
dat er meer in had gezeten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten