woensdag 22 juni 2016

soms zo klein maar zo dierbaar


een mail bericht op een dinsdagavond

Ik heb voor de laatste toets een 8.5 gehaald.
Ik sta nu een 6.7 voor Nederlands.
Dat wou ik even zeggen.

Meisje wat goed van je
ben super  trots op je


Dank u wel ik kon gewoon niet wachten om het te vertellen ben super blij.

ja gaaf
Ik dacht ik houd u even op de hoogte vond ik wel leuk
U had het ooit wel gezien alleen ja ik weet niet vond t gewoon leuk. 
Ik ben nog nooit zo blij geweest met een cijfer haha.

Meestal ben ik niet zo van met de veren pronken die ik krijg toegestoken, maar soms moet ik toch even mijn geluk delen, daarom soms maar hier. Al ben ik er niet van om over mezelf op te scheppen. Zoals mijn opvoeding was, doe gewoon je ding, doe normaal, en doe wat je moet doen.. en als men tevreden is en men is blij, dat is winst maar doe het vanuit wie en hoe je bent.

Dit heb ik altijd gedaan, ik hou er niet zo van om van de daken te schreeuwen hoe goed ik dan wel niet ben volgens anderen, ik geloof nog steeds, in bescheidenheid siert de mens.

Ik geniet van de kleine dingen die me overkomen en de groei die ik zie bij leerlingen. of zoals ik al schreef over afgelopen week hoe ik zie dat de kinderen genieten, de gastdocenten maar ook de docenten,. van wat er in die week gebeurt, hoe het gaat en loopt. heerlijk gewoon.

Toch kan ik het even niet laten om het bovenstaande mailtje te delen, niet om mezelf op de borst te kloppen of door jullie te horen hoe goed ik het wel niet doe,. nee maar gewoon omdat men zo vaak zegt. 
"Onderwijs elke dag anders" en dat is het ook

Dit meisje zit in een tweede klas, zwaar aan het puberen, maar ook zo onzeker, maar zo geweldig leuk en zo onhandig, ze moet het maar zien te rooien met sommige docenten die haar geen ruimte kunnen geven en haar om haar bakvissen gedrag dan buiten de klas plaatsen. Ze is soms inderdaad onhandelbaar, maar ze moet zo vreselijk lachen soms, mijn gebruik is dat ik mee lach en als we uitgelachen zijn dan kan ze gewoon weer aan het werk.

Ze wil heel graag naar klas drie op kader niveau en ze heeft een 7 gemiddeld nodig om over te kunnen naar kader... een 6,7 is afgerond naar boven een 7, ze staat voor de andere twee hoofdvakken, wiskunde en Engels een dikke 7 of zelfs hoger, dus met dit cijfer kan ze opstromen.. vind ik zo gaaf. en vind ik zo mooi van haar 

Ik  heb haar in de counseling en praat veel met haar, soms maar 5 minuten maar dan kan ze er weer tegen, maak afspraken met haar en zij is 1 van de weinigen die zich er dan aan houd, zoals als je er nog een keer uitgestuurd word ga je trakteren.. en dat deed ze ook, de hele klas kreeg snoepjes van haar.. mijn afspraak met haar als ze er tot aan de zomer niet meer uitgestuurd gaat worden dat ik haar dan een zak snoep geef, hou ik ook. en ze gaat het redden ik weet het zeker..



De momenten dat de derde klas leerlingen bij mij binnen komen en vragen om een lesje drama, vind ik super gaaf, zoals vandaag, ik had 10 minuten over, ze kwamen binnen en we hebben even heel snel verboden te lachen gedaan in mijn lokaal, zij slap van het lachen en ik ook,  daarna zie ik ze weer vrolijk door de school lopen en genieten , geweldig vind ik dit dan.. 

Of de groep van de isk die een grote groep is vol problemen maar die doordat ze een uurtje drama krijgen, omdat ik vind dat ze dat nodig hebben, ineens trouw op school komen op de dinsdag die van hun stoel vallen van het lachen  bij drama om elkaar en om wat gespeeld word.. prachtig vind ik dit.. ik vind dit genieten..  en zie dat ze gaan landen , dat ze wat meer licht puntjes krijgen in het zo moeilijk en onbegrijpelijk Nederland voor ze... het is mooi

Kortom onderwijs is elke dag anders ... en ik kan een ieder dit aanraden als je tenminste kan zien wat die kids aan je geven, soms moet je net iets verder kijken dan je denkt te moeten kijken en dan zie je de prachtigste cadeau die ze je geven.. heerlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten