maandag 13 juni 2016

De liefde voor Berlijn

Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik gek ben van Berlijn.
Het is altijd mijn stad zoals ik zeg.  Ik ben al in veel steden terug, maar toch steeds verrast Berlijn mij weer als ik er kom. Heel lang geleden, toen vriend Erwin daar ging wonen, ben ik er voor het eerst geweest. Ik weet nog dat ik het heel spannend vond, omdat de muur er nog stond, dat ik met de trein ging door Oost-Duitsland, de controles onderweg.. heel super spannend. De stad waar ik kwam, de eerste keer in het Pergamon museum, het was een cadeau.. wat een mooie ervaring was dat ook voor mij.

Daarna nog een paar keer geweest, altijd bij Erwin logeren op verschillende adressen bij hem, mede omdat hij zo dierbaar is. Toen de muur net viel ben ik ook meteen gegaan, om er te genieten. Voor iemand die ik toen erg leuk vond, had ik beloofd dat ik een stukje muur mee zou nemen, maar ja dat was er natuurlijk niet meer, dus heb ik maar een stukje steen gezocht en dat zelf met stiften ingekleurd.. het hoefde tenslotte niets te betekenen, het was om de kleur op de steen. 

Later ben ik met diegene die toen erg leuk vond, naar Berlijn gegaan voor 10 dagen, waar we elkaar de liefde verklaarden wat als resultaat had 9 en een half jaar een relatie, om daarna met een mooie klap te eindigen. 

Toen het net uit was ben ik in de zomer daarop naar Berlijn gegaan naar Erwin, daar was inmiddels ook het een en ander gebeurt, we hadden inmiddels een vriendschap van om de 5 jaar elkaar zien en genieten van elkaar. Toen ik aankwam was het niet alleen Erwin die me met open armen ontving maar ook de stad. Ik voelde me landen, ik voelde me thuiskomen in een stad waar ik voor mijn gevoel hoorde. Daar in die stad heb ik afscheid genomen van de relatie van bijna 10 jaar door symbolisch 10 dingen voor elk jaar dat ik bij hem was in de spree te gooien.. het was goed om het af te sluiten waar ooit die relatie was begonnen.

Daarna ging Erwin verhuizen naar Londen, en verloof ik een beetje het contact met Berlijn. Totdat ik met vriendin Susan naar Berlijn ging, waar ik genoot. Waardoor ik begon met het fotoflarderen van de gemaakte foto's in Berlijn, om zo een foto boek te maken. Gevolg was dat ik heel veel boeken maakte van reizen met foto's en met flarden. Altijd ging een boek naar de mensen die met mij mee waren geweest, altijd een boek naar de KB in Den Haag, eentje naar mezelf. Uiteindelijk bleek dat een bibliotheek in Berlijn belangstelling te krijgen voor mijn bundels over Berlijn en daar staan in middels twee van de fotobundels opgeslagen.

Zo bedacht ik me ineens dat ik maar eens een speciaal hoekje moest maken op mijn flarden site, met de foto's en flarden van Berlijn, en die is er dus nu. De laatste bundel voor Berlijn en nog wat extra foto's met flarden staat er inmiddels. De eerste en tweede bundel moet ik nog even weer uitzoeken en opzoeken op mijn computer zodat die er ook komen te staan.
maar voor de liefhebbers van foto's en flarden, dus de combi van fotoflarderen hieronder de link


En ach laat ik niet ook de muziek vergeten.. ik heb dan wel geen koffer in Berlijn maar wel mijn hart laten liggen lijkt het soms
Liedjes over Berlijn, van Marlene, van Klein orkest en Boudewijn de Groot



Geen opmerkingen:

Een reactie posten