vrijdag 25 maart 2016

The Passion


Gisteravond natuurlijk gekeken naar The Passion. Elk jaar verheug ik me er op, omdat ik het zo mooi vind hoe het verhaal verteld word in deze tijd. Ik moet de EO hiervoor een groot compliment geven, ze weten hoe ze het verhaal dat al eeuwen oud is, in een nieuw jasje hebben gestoken en dat zoveel mensen op deze manier geraakt worden door The Passion. Geweldig hoe eenvoudig een kleine moderne aanpassing ineens mensen dit verhaal laten kijken en zien. Geweldig.
Vorig jaar was ik niet zo enthousiast over The Passion, ik vond Maria niet tot haar recht komen en daaraan heb ik dan ook niet zulke goede herinneringen, zo ook aan het verhaal dat speelde in Groningen, de stad van herkomst van mij. Ik weet het niet het had het net niet om eerlijk te zijn. Dat jaar vond ik Jezus niet uit de verf komen, te zwakke stem en raakte niet echt. 

Natuurlijk is het ook vreselijk moeilijk om The Passion van Den Haag te overtreffen met Anita Meijer als Maria en Rene van Kooten als Jezus, met dat prachtige eind beeld van Rene als Jezus op het water... grandioos gevonden




Dit geeft me nog steeds kippenvel en ik geniet raak emotioneel, om dit te voelen raad ik je aan om gewoon het linkje hierboven te volgen.  Wat zou ik hem nog graag een keer zien schitteren in deze rol.. dat lijkt me grandioos.

Dit jaar stak met kop en schouders boven alle vertellers Lenette van Dongen boven iedereen uit. Wat een vrouw, ze danst als verteller, ze gebruikt haar handen, haar lichaam, haar stem, ik ademloos naar haar zitten luisteren en genoten van haar bewegingen, zeker ook bij het lied wat ze zong als vertelster.. wat een kanjer is zij.. ik was al om, maar nu helemaal.

De rol van Maria door Ellen Ten Damme, vond ik ook goed gedaan, maar ja dat is naar het fiasco van vorig jaar niet zo moeilijk, al is de druk extra hoog, want je moet dat idee wel weghalen en zorgen dat je beter overkomt. Ze deed het goed en raakte ook. 
Helemaal prachtig vond ik dat de actualiteit in het geheel werd meegenomen, de vlaggen van Belgie en Frankrijk even heel kort in beeld waarin gebouwen werden verlicht met de vlag. Natuurlijk zijn er kanttekeningen bij omdat je ook zou kunnen denken aan alle andere landen zoals Turkije die ook steeds aanslagen heeft wat we kennelijk proberen te verbergen of niet bij stil te staan. Al raakt mij dat steeds weer, een oud leerling van mij woont daar nu, ik ben er geweest in de stad, en het is onder mijn huid gekropen, steeds als er een aanslag is in Istanbul dan schrijf ik hem met de vraag of hij er nog is.. en hoe het gaat.. gelukkig krijg ik tot dusver altijd nog antwoord terug, laten we dat zo houden astjeblief.

Terwijl ik dit zo schrijf, luister ik inderdaad naar Rene van Kooten en bedenk me, misschien zou het eens heel prachtig zijn om de mensen die met kop en schouders uitstaken in hun rol, eens samen The passion te maken. 
Mijn voorstel zou zijn: (en ik heb nog niet alle rollen hoor)
verteller: Lenette van Dongen
Jezus: Rene van Kooten
Maria: Anita meijer
Judas: Jeroen van koningsburggen

en de rest moet ik nog eens extra goed uitzoeken
maar ik denk dat de eo daarmee en topstuk gaat maken van The Passion
en ja ik heb de dvd ook besteld, zoals elk jaar weer..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten