maandag 14 maart 2016

De Boeddha in het volkskundig museum in Leiden

 Al was het voor mijn gevoel niet een echt grote tentoonstelling, maar toch zeker de moeite waard. Vandaag dus met vriendin Kitty naar het volkskundige museum geweest in Leiden. De tentoonstelling De Boeddha, wilde ik heel graag zien, mede omdat ik gek ben van Boeddha's en ze spaar. Dus om 15.00 hadden we dan ook afgesproken in de Morspoort om elkaar te treffen en van daaruit dus met elkaar het museum in te gaan. Het bijzondere is, dat we eigenlijk de vaste collectie al niet meer bezoeken, maar alleen de tentoonstellingen. Dit is een voordeel als bezitter van de elitepas, namelijke de Museum jaarkaart. EEn geweldig iets. Even snel een museum in als het regent en dan daarna lekker er weer uit. Soms kom je prachtige dingen tegen, soms is het niets en dan loop je maar weer verder. Dus dit keer was het raak. Een mooie tentoonstelling maar ik vond dat er zo weinig stond. ik had het gevoel dat ze heel veel niet hebben laten zien. Veel teksten ook, veel schilderwerk, en natuurlijk de prachtige in een soort van stripverhaal, op doek gemaakte verhaal over het leven van Boeddha. Wij kwamen al snel tot de conclusie dat al de verhalen van het geloof erg sterk op elkaar lijken, een God, een profeet etc. Daarna het volgen door volgelingen en uiteindelijk een religie die ontstaat. Ik kan deze tentoonstelling zeker aanraden, omdat hij toch wel een mooi beeld geeft over Boeddha en het boeddhisme.  Deze tentoonstelling is nog te zien tot 14 augustus 2016











Geen opmerkingen:

Een reactie posten