zaterdag 12 maart 2016

Studie dag in Woerden

op uitnodiging van counselors van een ander locatie ben ik met nog een collega van het Leerpark op studiedag geweest in Woerden. Op deze studiedag werden heel veel verschillende workshops aangeboden, ik had er 4 uitgezocht waarvan ik dacht dat die goed zouden zijn. Later krijg je echter pas te horen of je er heen mag, daar baal ik dan van omdat ik juist deze dingen uitkies omdat ik van de rest al genoeg weet of nu even niet zo belangrijk vind om naar toe te gaan. Maar goed op mij vrije zaterdag ben ik dus op half 9 in de auto gestapt om op weg te gaan naar Woerden.

Ik was keurig op tijd en gelukkig was een andere counselor er al van een andere locatie, dus dat was helemaal leuk. Lekker zitten te praten en langzaam aan kwamen de anderen ook binnen, dus dat was al heerlijk
De dag begon met een toespraak van Ad, de goeroe van het contextueel denken, en ik moet zeggen, na twee jaar opleiding bij hem te hebben gehad, diverse trainingen ook nog gedaan, word ik nu af en toe erg geiriteerd door zijn manier van praten, ik had het gevoel dat ik in een kerk stond naar een preek te luisteren van iemand die zichzelf geweldig vond. Helaas kon het mij niet genoeg boeien.
Het was wel bijzonder toen ik naar buiten keek ik ineens zag dat we recht tegenover een jehova kerk stonden, dus ja de grap was al snel bedacht. Foto gemaakt opgestuurd naar mijn unitleister met de opmerking volgens mij zitten we bij de verkeerde studiedag van Ortho consult.
Ik ga niet helemaal nu alles herschrijven maar zal een korte samenvatting geven van de workshops die ik gevolgd heb,


Faalangst in het voortgezet onderwijs:
​Voor mij weinig nieuws onder de zon. Had deze niet zelf gekozen maar was daar in gezet helaas.
Het was een herhaling (tweede keer) van de training die ik al twee keer had gevolgd. 
Sterker nog het werd door iemand anders gegeven maar het was een copie van wat ik al had gehad

Radicalisering in school
Hier ben ik heen gegaan, naar aanleiding van het gebeuren met de vermoedelijke broer van Hajar.
Ik heb hier voor moeten smeken maar aangezien ik goede argumenten had, mocht ik dan toch hier naar toe.
De dame die deze workshop gaf had een kennis om U tegen te zeggen. Ze wist haarfijn de dingen te vertellen
waar het om ging. kon prima uitleggen waar je op moest letten. tevens heeft ze uitgelegd hoe het werkt
met de Islam, welke afsplitsingen je hebt maar ook waar het gevaar schuilt.
Dit blijkt vooral in de tak van de Sjiieten  te zitten
maar dan wel in de tak van  de Salafisten, en dan nog.. de groep die behoord tot de Jihadi.
De tweede groep van deze afsplitsing is de DAWA salafisten en dat kan een kweekvijver zijn
waar men mensen probeert vandaan te halen, hier is bijvoorbeeld Wildeman actief, en meer pushers
zoals Geert Wilders dat doet bij de mensen tegen de Islam.

Erg verhelderd, ook om te horen dat radicalisering begint als kinderen of anderen in isolement raken.
Ze werden vergeleken met wortels
Ze gaan steeds dieper, maar hebben geen zijtakken dus ze gaan steeds dieper in hun gedachten omdat ze geen
mensen meer hebben die met ze praat over andere dingen en ze daarmee aan het twijfelen kan brengen.

Tevens kregen we een ABCD  over hoe we met kinderen het gesprek moeten aangaan als we denken dat ze gaan radicaliseren. 
​( van belang is dat er wel een vertrouwensband met dat kind moet zijn en men moet weten hoe men dit moet aanpakken.)

Tijdens deze workshop zat er een mevrouw, pittig kapsel, vlotte bril, ineens keihard te praten tegen haar buurvrouw, dus toen ik ssst deed tegen haar, omdat de workshopleidster niet meer te verstaanbaar was door hun geklets, echt hard, kreeg ik de blik van een op haar pik getrapte vrouw, die heel verontwaardigd is dat iemand dat durft te doen. Ik neem aan dat ze in het onderwijs zit als directrice. :-)


Agressie Regulatie training voor jongeren met probleem gedrag

Ondanks dat de trainer hoog scoort op de schaal van irritatie  van zelfingenomenheid  bij de toehoorders, was zijn workshop prima.
Hij vertelde veel over hoe het kan werken, wat er bij de kinderen gebeurt en volgens welke stappen je het beste te werk kan gaan
We hebben 2 kleine oefeningen gedaan wat op zich best erg goed was, en leuk.
er zaten goede dingen in deze training die we zeker kunnen gebruiken bij onze leerlingen,
en het zou dan geweldig zijn als we vanuit de opgedane training ook de andere docenten trainen
Over deze training is verder niet zo veel te vertellen, je moet het ervaren.
Kortom het was een inspirerende dag, met slechts 1 voor mij dan een niet zon geschikte workshop, maar de rest prima

Wat wel opviel is dat veel trainers slecht de vragen horen en dat ze dus via allerlei omwegen het antwoord geven  op een vraag die
niet is gesteld... heb ik ook veel van geleerd.
Kortom het was een zinvolle zaterdag


Geen opmerkingen:

Een reactie posten