donderdag 22 oktober 2015

Krakau(dag4) dwalen

Het zit echt mee, had deze ochtend al een soort inleiding geschreven maar dat verdween spontaan in het niets. Dus nu maar weer even overnieuw. De avond was gevuld met olifantengestamp op de gangen, er was een groep kinderen, ongeveer 12 13 jarigen, die met verhitte konen, trappen af en op rennen, en stampen alsof ze op visite willen komen, maar hopen dat door hun kabaal de mensen waar ze heen willen, snel wegduiken achter de bank of in een kast om te doen alsof ze niet thuis zijn. Alleen in het hotel zijn wij wel thuis. Dus helaas we zij overgeleverd tot 22.00 aan deze barbaren.

Gelukkig slaap ik toch niet voor tien uur dus dat scheelt enorm, ik hoef. Niets en wil niets, ideaal. Om 9 uur stipt samen met Kitty in de ontbijtzaal waar de schattige kinderen, juist die van hierboven, inmiddels daar keurig hadden gegeten, met extra eten net het restaurant verlieten. Het personeel zag er ook erg verhit uir, al lachten ze zeer opgelucht omdat er ineens normale mensen binnen komen, Kitty en ik dus.

We hebben heerlijk rustig ontbeten, toen ons klaar gemaakt om de stad in te gaan, we gingen naar de ondergrondse markt, dus ik had al heel zorgvuldig mijn geld geteld, al bedacht wat ik zou willen kopen etc, dus ik was er klaar voor. Helemaal leuk, hoe vaak kan je nu winkelen in een ondergrondse markt.

Van te voren nog snel even kaartjes gehaald voor schindlers factory, om dat ook te gaan bezoeken. Daarna opzoek naar een speciale kraam waar ik wat souveniertjes wilde kopen voor vrienden. Helaas was deze gesloten. Dus wij toen maar aan de thee in een sjiek met rood pluche beklede stoelen café, en daar klonk ook piano  muziek.

Na een flinke bak thee, dit keer een dure, deze twee bakken thee waren wel 5 euro samen, deze prijzen zijn we niet meer gewend, meestal is het 3 euro, dus ja dit was even slikken, gingen we naar de ondergrondse markt, bij aankomst moesten we onze rugzakken afgeven en toen kwam ik er achter dat ik hem had laten liggen in dat restaurant, dus ik snel terug, gelukkig lag hij er nog en kon ik heerlijk rustig terug lopen naar de uitspatting van de eeuw, voor de zekerheid toch nog even mijn geld geteld, en ja ik had genoeg .

Samen gingen we naar binnen, in een soort van Archeon, maar dan onder de grond. Men had dit bij toeval ontdekt dat er onder de markt een hele oude stad, de fundamenten verborgen zat. Dit is uitgegraven, incluis alle voorwerpen die er gevonden zijn, Inc,uit een straatje waar een markt zat, dus dat was de ondergrondse markt,een stenen straat met plaatjes van wat er vroeger had gezeten.... Niks niet leuke dingen kopen etc, maar het was wel heel prachtig om er te lopen.

Daarna zijn we gaan lopen naar de joodse wijk, waar we wat wilden eten en ook wilde ik heel graag naar het plein met de stoelen, 70 stoelen. Elke stoel staat voor 10 duizend joden die zij. Afgevoerd naar auschwitz, en er staan nog tien extra stoelen voor de tienduizend mensen die zij afgevoerd maar die men niet bij naam kent.

Onderweg zijn we wat verdwaald door de onduidelijke kaart, maar hebben heerlijke humus gegeten bij een Israëlische tentje. Dat is het voordeel vsn verdwalen, je ziet vaak onverwachtse dingen, maar je komt ook nog eens ergens

Het is een intrigerend beeld, na deze sstoelen zij we naar de fabriek gegaan van Jozef schindler, om te kijken in deze fabriek. We wilden de fabriek heel graag zien, ook door de film. We ontdekten echter dat er eigenlijk alleen maar info stond, veel tekst en dat in htper Engels. Prima maar na de excursie van gisteren, niet echt de puf om alles te lezen, al is het museum prachtig opgezet .

Na het museum, onze voeten waren moe. Zijn we met een soort van  scooter met een sleeptreintje naar het centrum gegaan, daar heerlijk nog wat rondgelopen,  Kitty heeft een schaakspel gekocht, ik eindelijk de mee te nemen souvenirs , en terug naar huis, heerlijk door het laatste stuk plenty gelopen.   Heerlijk  gegeten bij en pizzeria, waar ik met mij stomme kop een Large bestelde en Kitty een smal, gevolg dat de Large, heel erg lang was, dus die hebben we samen opgegoten en de smal maar meegenomen in een doos voor morgen als lunch,, die hangt nu buiten. Ik Kitty om hem koel te houden.
Het was een heerlijke dag weer, met afgesleten voetzolen.