zondag 18 oktober 2015

Krakau dag 5 terug naar huis

Een dag later dan gepland maar goed de laatste dag moet toch ook beschreven worden, dus dan nu nog even. Gisteravond ging het echter niet, te veel te regelen en te doen.

Vrijdagochtend, konden we redelijk uitslapen. Om 9. 00 hadden we afgesproken voor het ontbijt, om daarna de kamer nog even een keer goed te inspecteren en daarna zouden we de stad in gaan. De koffers konden we opslaan bij de receptie. Dus nadat alles was ingepakt, de kamer leeg, dat wat ik niet mee wilde inmiddels ook achter was gebleven. Mijn koffer inmiddels was hersteld, in dat opzicht, dat de koffer dus met een hangslotje vast zat, in plaats van wat ik normaal doe, het moest ook wel anders, mijn slot was stuk. Konden we nadat we ze hadden opgesteld naar de stad.

We zijn heerlijk gaan lopen naar de traditionele markt, het is een soort van overdekte markt, met van allerlei kraampjes, er was veel te zien en ook te bekijken. Er stonden oude vrouwtjes met kraampjes met soms eigen gemaakte dingen, bosjes bloemen en noem maar op. Ik heb me steeds afgevraagd hoe dat nu zit, of er wel een pensioen voorziening is voor de oude mensen, omdat je toch vrij veel ouderen ziet werken, of met een prezelkraam of met dingen verkopen etc.

Na de markt, zijn we even het echte grote winkelcentrum in gelopen, maar daar waren we snel klaar, dat is niet aan ons besteed, dit vonden we niks dus snel weer naar buiten. Samen hebben we nog een stukje van de Planty gelopen, om daarna ergens bij het plein wat te gaan drinken. Heerlijk zitten te genieten van het uitzicht. Het gekke is dat je eigenlijk allebei moe bent van zoveel indrukken van de afgelopen dagen, dat deze 4 uur, hoe gezellig ook met elkaar, toch altijd een beetje zoeken naar tijdsverdrijf word.

We hebben wat afgelopen nog, nog een keer naar de Wafel, om daar bij de muur lekker te zitten, op een dekentje onder een parasol, een lekkere kop thee, en de resten van de pizza die door Kitty zorgvuldig in een zilverfolie was verpakt en die zorgvuldig was verdeeld. We hebben zitten te smullen samen. Het voelde een beetje als twee ondeugende kinderen, die stiekem bij een kop gekochte thee, stiekem toch wat aten.

Dat was wel opvallend, je kreeg in Krakow, op één keer na, nergens een koekje of een chocolaatje bij de thee, het was een bak thee en dat was het.. Maar aangezien de prijzen was dat ook niet erg.

Na het drinken en eten zijn we naar de burcht gelopen, daar waren we dus nog niet geweest bleek achteraf. Daar heerlijk gekeken naar de bouwstijl en daarna terug naar het plein. Onderweg nog wat dingen gekocht, om uiteindelijk, omdat we dat echt wilden proberen een pretzel gekocht om te proeven. (Ik zelf had al het broodje gekocht dat op een donut lijkt maar het niet is, en ook wart dumplings met kaas en zure room, met een kool salade en ja hoor... warme bietensoep) Dit ontbrak nog op het lijstje.

We vielen vol enthousiasme aan op deze pretzels, ze waren niet alleen hard maar ook niet echt lekker. Na een paar happen besloten we samen dat we ze maar aan de duiven moesten geven.

Nadat we onze koffers bij het hotel hadden gehaald, daar nog snel een sanitaire stop hadden gedaan, werden we opgewacht door onze transfer. (Niets dan lof over deze transfer organisatie, het is correct, op tijd, heeft humor, aandacht voor de mensen, kortom  ga je naar krakow vraag naar ze, het zijn jonge gasten maar die doen het leuk en goed) Wij op weg naar het vliegveld, binnen een half uur waren we er,  konden rustig inchecken en daarna door de douane, die hadden bedacht dat ze toch wel graag ook wilden zien welke sokken mensen droegen, al denk ik dat het te rustig was voor ze en dat ze graag wilden dat het wat langer duurde, moesten we onze schoenen ook uit doen.

Het verliep vlekkeloos, we waren er zo door heen, daarna maar wat rond gekeken bij de 3 winkeltjes die er waren, naar de boarding plek , lekker nog een groot kop thee en chocolade, de eerste van de week gekocht, het geld moest op, om te wachten totdat we in het vliegtuig konden.

Op Krakow gaat het dus snel, alles gaat snel, keurig op tijd, zelfs iets te vroeg vertrokken we, en de vlucht ging heerlijk snel en soepel. Ook de aankomst was goed, keurig werd verteld waar de bagage gehaald kon worden, dus we hadden inderdaad niets te klagen. Afscheid genomen van Kitty, omdat zij daar bleef wachten op haar familie die terug kwamen uit Zwitserland, en ze met ze mee kon rijden naar huis. Ik rennen voor mijn bus.. Ik zat net in de bus toen er een appje kwam van Kitty, en ja hoor weer was ik mijn rugzak vergeten met o.a. mijn i-pad, zo blij dat zij er nog even bleef, dus ik weer uit de bus, haar geappt en gelukkig mocht zij van de douane mijn rugzak even snel aan mij geven.. ik blij en naar huis met de bus een half uurtje later dan daarvoor.

Bij thuiskomst eerst snel de albert heijn in gelopen, ik had tenslotte geen boodschappen voor het avond eten in huis.
Daarna door naar huis om daar meteen te genieten van de rust een heerlijk schoon huis. Bericht aan Kitty dat ik veilig thuis was, de koffer uitgepakt, de souveniers meteen weggelegd
en heerlijk bijkomen
Wat een geweldige vakantie was dit ook weer, maar vol indrukken en ook veel dingen om over na te denken.