donderdag 12 juni 2014

ik ben niet zo van het oranje

 
Ach ik weet het wel, het is waarschijnlijk maar 2 weken en dan zijn we weer genezen, dan is het oranje weer verdwenen en is het weer zoals het zo leuk kan zijn in Nederland, iedereen doet gewoon zijn ding en genieten van alles.  Goed jaren geleden, toen ik net mijn blogjes schreef  ben ik zelfs met mijn fototoestel door de buurt gaan rijden om foto's te maken van de oranje gekte, en moet zeggen ik heb heel wat bijzondere dingen ontdekt en gezien. Ik heb met grote verbazing bij sommige flatgebouwen gestaan dat ik even nog dacht dat ik gek zou worden, maar kennelijk is het zo dat men dit erg leuk en mooi vind en dat men dit wil, men houd kennelijk in een bepaalde periode van oranje, en omdat voetbal toch volkssport nummer 1 is, kan ik het ergens begrijpen, alleen begrijp ik het gedrag niet. Met stomme verbazing heb ik gekeken hoe "onze" voetballers op schiphol aankwamen, waar ze werden uitgezwaaid door een heel koppel, vooral vrouwelijke stewardessen, de rode loper was uitgelegd, en ik dacht alleen maar,  WAAROM?? Deze jongens, of te wel onze jongens, doen toch gewoon hun werk, waarom krijg ik dat niet als ik op school kom, waarom krijgt niet iedereen zon speciale begeleiding, want hoe je het ook went of keert, en zoals Stef Bos het zo mooi zei in zijn concert.. We zijn allemaal een winnaar, omdat we als eerste het eitje zijn binnen gedrongen, dus laten we het gewoon houden met dit gedoe, en niet zo deze mensen op een voetstuk zetten alsof het helden zijn. Ze trekken niet naar een oorlogsgebied waar ze mensen proberen te redden, ze gaan niet naar gebieden zoals het rode kruis, artsen zonder grenzen en noem ze maar op de talloze vele hulporganisaties die daar hun goede werken doen, soms zelfs belangeloos, die krijgen geen groots uitzwaai, geen tv spotje waarin opgeroepen gaat worden om ze uit te zwaaien, die krijgen geen rode loper, ze mogen blij zijn als ze een redelijke vlucht hebben op een redelijke plek. In het land van aankomst krijgen ze geen speciale bus die hun naar een tig sterren hotel brengen, nee ze krijgen een, als ze mazzel hebben een busje en als ze pech hebben moeten ze zelf met de benenwagen en hun bagage onderweg.  Zij krijgen geen miljoenen omdat zij hun werk doen, zij doen het met hun hart.. Kortom ik ben niet zo voor de oranje golf, ( is niet mijn kleur, en laten we eerlijk zijn, het flatteert ook niet erg, meestal omdat er teveel vlees en lichaam in te strakke jurkjes of T-shirts zitten)  omdat ik zie dat het zo over de top is, dat ik het gewoon jammer vind dat juist deze mensen al die aandacht krijgen, terwijl ze nog niets hebben gepresteerd, ze gaan nog maar, daarom wil ik eigenlijk voorstellen om voor al die mensen die al het werk doen dat niet met een rode loper word ingeleid, die niet een speciale oranje huizen straat krijgen, die niet een spotje krijgen op de tv, voor die mensen, laten we gewoon een eerbetoon doen die bij ze past.. Ze zijn echte helden, zij doen wat wij nalaten, en ze doen het met hun hart en niet omdat ze toevallig net niet kunnen voetballen, maar doen alsof ze het kunnen. Laten we deze Vrijwilligers die naar de landen gaan waar oorlog is, waar medische hulp nodig is, de vele mantelzorgers een rode loper geven, laten we ze massaal uitzwaaien, en laten we ze vooral eren en laten weten dat wij achter ze staan zonder roy donders juichpak, of de zoveelste hamsterpoppetje, de wilhemusje.. en noem maar op... laten we het eenvoudig houden en gewoon dit hele oranje gedoe vergeten en voor de echte helden gaan. Laten we die helden gewoon spontaan een knuffel geven omdat we ze willen laten weten dat we achter ze staan. We kennen allemaal wel iemand die in het verborgene goede dingen doen, ( dit zijn de echte helden vind ik, die praten er niet over die doen gewoon. sorry maar al die mensen die een foster parent kindje hebben vind ik geweldig, maar praat er niet over, doe gewoon, zeg niet ik heb een dochter of zoon, die heb je niet je bent gewoon iemand die helpt om het kind en zijn of haar gezin in leven te houden en ze een goede kans te geven in het leven. Laten we eerlijk zijn, sommige mensen hebben zoveel geld, dat ze zelfs 2 of meer kinderen zouden kunnen onderhouden, maar dat doen ze niet, dus... ach als je het doet, praat er niet over maar doe gewoon je ding wat jij goed vind, en laat men pas later er achter komen als jij je ogen sluit wat je allemaal gedaan hebt, in plaats zo hoog van de toren te blazen hoe een goed mens je wel bent, terwijl je de zoveelste niet nodige kledingstuk koopt)  gewoon omdat ze vinden dat ze dat moeten doen.. dus ik stel voor een knuffel muur, een hele flat vol met knuffels, een rode loper vol met knuffels als deze mensen op missie gaan en zeker ook voor die gene in de straat die zoveel doet.. laten we ze knuffelen en die oranje gekte vergeten en niet zo hoog zetten, omdat "onze jongens" toevallig kunnen voetballen, of misschien juist wel niet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten