zaterdag 7 juni 2014

ff terug in toen

Vandaag was het eindelijk zover, ik kon mijn verjaardagskado inwisselen, met vriendin Kitty gingen we naar Groningen, de stad waar ik heel veel en heel lang heb gewoond. Gelukkig kon ik Kitty overhalen, met weinig moeite, om een trein van een half uurtje later te nemen, mede omdat ik dacht om 6 uur opstaan is wel heel heel vroeg voor het leuke, dus om kwart voor 7 was ik uit mijn bed, snel douchen aankleden en gaan naar Sassenheim om daar op de trein te stappen. Natuurlijk was dat ideaal we stappen in de trein en we beginnen te praten en voor we het weten moeten we overstappen en gaan we weer verder, we lijken nooit uitgepraat te raken  voor we het dan ook wisten waren we in Groningen. Eerst hebben we het gerestaureerde stationsgebouw bewonderd om daarna natuurlijk naar het Groninger museum te gaan. Wat een prachtig gebouw, en wat een sfeer, het is genieten daar, ik heb mijn ogen er uit gekeken. Het is altijd bijzonder om daar te lopen, en er te zijn. De tentoonstelling over 400 jaar studentleven was mooi en bijzonder, vooral omdat het in de gordijnen was prachtig, en verder de uitstalling van kunstwerken beginnend met 10.000 jaar voor chr tot aan nu was bijzonder omdat je toch een beeld krijg van een hele boel dingen wat toen belangrijk was. Daarnaast waren er prachtige uitstallingen van mode en fotos die me raakten soms door hun eenvoud, soms door hun opzet. Na het museum zijn we eerst met z'n twee heerlijk een broodje gaan eten op een bankje naast het museum, en genoten van het uitzicht en van de gesprekken. Op een gegeven moment streken er 4 aziatische vrouwen naast ons neer, met een pakje melba toast, franse kaas en ja hoor witte wijn. Ze waren een weekeindje weg met elkaar en dat moest uitbundig gevierd worden. Heerlijk dit altijd, daarna samen lopen door de Folkingerstraat, het kunststraatje van de stad, zo genieten vind ik dat. heerlijk slenteren en kijken naar iedereen en alles. Dan natuurlijk de vismarkt, en heb ik Kitty meegenomen naar de Martini kerkhof , om daar te kijken, daarna mee naar de prinsentuin om daar in de theeschenkerij een heerlijk kopje thee te drinken. Dwalen daarna door de stad, even langs het eerste huis wat ik bewoond heb ik Groningen, moet zeggen dat ik eerst bij het verkeerde stond omdat het zo veranderd is, vroeger was het een kroegenstraat nu een eetstraat. Daarna natuurlijk wat gedronken op de grote markt, daar kan je niet onderuit, daar moet je hebben gezeten. Heerlijk door een aantal straatjes gegaan, even door de Herestraat, om wat kleding te kopen en daarna terug via de vismarkt naar de trein. Kortom het was een heerlijke dag in Groningen en geen bekenden gezien helaas, de terugweg was even wat paniek omdat we de overstap die we moesten doen niet wilden doen maar dat kwam goed uit want bij schiphol was het prima overstappen en om k kwart over 9 stond ik weer heerlijk op het station in Sassenheim om naar huis te gaan na een prachtige dag.
hieronder de link naar de fotos van Groningen
een prachtige stad
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten