zaterdag 29 september 2012

feestje...

 
 
aangezien vriendin Lisette haar verjaardag in stijl wenste te vieren,  werd ik gevraagd of ik haar wilde helpen om de boel klaar te zetten en te maken.. en ja ik ben daar echt niet te beroerd voor. ik wilde wel.. Al pratende kwam ik met het idee van jaren 60 hapjes.. mede omdat ineens dit met toch wel erg binnenkwam...Ik zie me nog zitten met mijn broer en moeder in de keuken om de hapjes klaar te maken, op zon schaal wat je dan zo leuk rond kon draaien.. en daar zaten we dan met elkaar aan de tafel met kleine prikkers (tegenwoordig de goedkope tandenstokers), een stukje metworst, een blokje kaas en een zilveruitje.. en dat moest allemaal op dat kleine stokje gedaan, en dan ook nog mooi neerleggen op de speciale schaal die rond kon draaien.... daarna mochten we de augurkjes halveren en die werden dan in een plakje boterhamworst gedaan... en ook die moesten op die schaal. Terwijl mijn broer en ik hier mee bezig waren, was mijn moeder bezig met de bowl te maken. van allerlei soorten vruchtjes die dan in een grote kom werden gedaan en waar ook meteen wat zoete limonade bij kwam, zodat het een mooie schaal was waar mijn tantes dan heerlijk van konden eten en drinken. met een dikke toef slagroom. Mijn moeder, en ik weet inmiddels dat ik mijn streken ook van haar heb, net als van mijn vader, dat ik nog op het rechte pad loop is als je het zo bekijkt een wonder, deed af en toe wat bessenjenever erbij in, en niet een beetje maar veel. want ze vond soms mijn tantes niet zo gezellig aan tafel dus met wat drank op dan werd het veel gezelliger.. zoals je ziet ik heb mijn streken niet van een vreemde... maar goed terug naar de keukentafel.. ook de toastjes werden zo goed als klaar gemaakt, maar de ervaring had geleerd dat je dat niet te vroeg moest doen dan werde ze slap.. dus mijn moeder kookte de eieren. we zetten alles klaar, een bakje boter, ja toen mocht je nog gewoon alle soorten boter eten, hart en vaat ziekten bestonden toen nog niet  geloof ik, of we wisten het niet, de augurken werden alvast in plakjes gesneden en leuk in een schaaltje gelegd, de mayonaise tube en de ketchup stonden ook klaar, en als het moment supreme aanbrak, trokken mijn broer en ik en mijn moeder de keuken in om in een rap tempo, als een geoliede machine de toastjes klaar te maken, boter op het toastje, plakje ei, stukje augurk, dan wat mayonaise en daarna een tipje ketchup... en geloof me ik kon me op dat soort avonden niks lekkers voorstellen dan dit toastje, ik verheugde me er jaren op. Later kwamen er ineens de asperges in ham bij, of en hoe verzinnen ze het, de dipsausjes met rauwe wortel, komkommer, bloemkool etc.. vreselijk gewoon want waar bleven de toastjes en het zo gezellig in de keuken met elkaar het klaar maken.. Uiteindelijk werd ook de bowl afgeschaft, en af en toe zie je nog een verdwaalde bowlkom met een leuk druivenmotiefje op zijn zijkant met bijpassende glazen bij de kringloop, of op marktplaats maar ik geloof niet dat men nog bowl maakt... dat is denk ik echt heel erg verleden tijd... maar laten we blij zijn dat de tijd verder gaat
maar gisteravond kon ik ff terug in de tijd.. met de jaren 60 hapjes..
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten