zondag 23 oktober 2011

jordanie deel 4

Inmiddels bij deel 4 aangeland met het verslag over jordanie, en het gaat door elkaar heen lopen dat is zo bizar, het waren zoveel indrukken en zoveel dingen die er waren dat ik even het overzicht kwijt raak maar goed dat went. Zelfs het bekijken van het programma van deze week geeft mij niet het antwoord op wat en hoe, maar deze dag is helder in mijn geheugen gegrift.. een bijzonder ervaring en belevenis. Het is niet te voelen, ondank dat we Erica Terpstra hebben gezien in Petra wat je voelt als je er bent, het is een verbazing en indrukwekkend geheel.
We begonnen met een wandeling door de sik... dat is de kloof die uitkomt bij Petra, een lange wandeling van anderhalf uur.
Onderweg werden verschillende dingen verteld en zagen we een hoop, ook dat men dingen terug kon vinden uit die tijd, zoals de afgoden, dat er kameel karavanen waren,  en veel meer


daarna het ultime moment, waarop we werden verrast door onze gids, die ons naar iets liet kijken en dan zei okey en dan nu langzaam naar links draaien en daar zagen we door de kloof het eerste gebouw van petra. Onbeschrijfelijk wat je dan voelt en wat er gebeurt met je

Prachtig dit. Het bekijken van dit indrukwekkend gebouw en dan horen dat ze hieronder nog een laag hebben ontdekt, en dat ze tevens er maar 3 maanden over hebben gedaan om dit te maken.. heel bijzonder


Indrukwekkend gewoon, zeker als je zie hoe het gemaakt is en dat het stamt naar aanleiding van een schilderij en dat ben ik weer kwijt natuurlijk, uit heel heel lang geleden.
Daarna liepen we verder door de kloof en zie je een hele stad ontstaan, met grotten waar mensen hebben gewoond die daar hun inkomsten hadden, prachtig. ik had al ver van te voren het boek gelezen, Ik Woonde in een grot, en de naam ben ik natuurlijk kwijt, maar deze schrijfster zat ook hier in de kloof om haar boek te promoten en te verkopen ik heb stiekem een foto van haar gemaakt
Tevens had ik een mooie ervaring met een heel klein jongetje dat er zat. Het jochie zat te spelen met een pistool, en ik heb zoals altijd wat vingerpoppetjes in mijn tas, die haalde ik er dus uit, en ging met hem spelen, daarna kreeg hij van mij het poppetje, zo mooi en teer dat hij ineens een pop had  ik vond het heerlijk om eerlijk te zijn

Een andere gave ervaring ,waar we met elkaar vreselijk om hebben gelachen was dat ik in een tent zat en vroeg om een zwarte hoofddoek, mede omdat ik die zwart met wit niet mooi vond en geen gezicht vond voor mezelf. Daar was moeilijk aan te komen, maar ik kreeg het voor elkaar ik kreeg een zwarte hoofddoek. Deze dus ook meteen op mijn hoofd gedaan waarom ik meteen Lawrence of the arabien werd genoemd, De verkopen zei tegen mijn 3 dames, of ik getrouwd was, waarop ze zeiden van niet, dus ik was lucky volgens hem.. Toen zei de man dat hij een geheim wist van lawrence namelijk dat hij gay was, waarop de dames in koor zeiden he to... waarop de man zich begon te verontschuldigen en waarop die dames zeiden en he is proud about it to... dat konden ze niet bevatten..  maar wij hebben vreselijk gelachen. Er werd zelfs speciaal kohl onder mijn ogen gedaan..
 in de avond in het hotel heb ik mijn schoenen maar eens gewassen in de douche ze opgehangen om te drogen want het was toch een stof gedoe. Heb uit petra een busje zand meegenomen en tevens een steen maar dat heb ik uit elke plek gedaan waar ik was om te hebben voor de verzammeling in de wetenschap dat ik hier waarschijnlijk nooit meer kom.





hier zie je het poppetje  liggen bij het jochie en neen ik heb het later niet meer afgepakt.. wel dacht ik later straks ligt dit poppetje hier te koop voor een dinar... maar het moment van  het samen delen was te kostbaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten