zaterdag 22 oktober 2011

jordanie deel 3

Gelukkig de koorts is gezakt nog niet helemaal optimaal maar wel al beter, begin zelfs al te denken om te gaan sporten maar dat doe ik nog maar niet. De diaree is ook over dus het gaat de goede kant op, nu hopen dat de moeheid ook verdwijnt, maar dat zullen we zien
we gaan naar deel 3 van de vakantie in jordanie.

Deze dag was erg bijzonder, mede omdat het een lange reis met de bus was voor dat we uiteindelijk in petra waren om te overnachten. Ik moet zeggen dat het erg leuk was omdat je onderweg toch heel veel ging praten met mensen in de bus en zo ging bonden zoals dat heet. zeker omdat we steeds een foto stop kregen.. ik voelde me echt een japanner.. en iedereen gaat steeds braaf de bus uit om fotos te maken van weer een stukje woestijn
maar we begonnen, en ik moet het toegeven het loopt wat door elkaar omdat het zoveel was, naar de moskee waar we een prachtige uitleg kregen over de islaam etc, en wat ook mooi werd verteld Zoals onze gids het vertelde was het niet zoals wij het in nederland vaak beleven, het klonkt goed en mooi. Wat jammer soms dat er van verschillende geloven zoveel versies zijn.


 De dames van de groep moesten trouwens allemaal in een zwarte jurk  van polyester en meteen een kap op .. maar dat was ook wel lachen met elkaar.. mijn schoenen die moesten ook uit dus die staan heel geweldig daar op de foto. Ook de uitleg over de burka en nikap was duidelijk dat wat wij vaak in Nederland een burka noemen blijkt een nikap te zijn ( diegene die men draagt waarbij het hele gezicht is bedekt en een gaasje voor de ogen, is en nikap, en een burka is die men draagt en men hun ogen laat zien, wat we veel zagen trouwens in jordanie. De uitleg van onze gids hierover was prachtig, hij verteld heel duidelijk dat  het niets te maken had met de koran, het staat er niet, maar het is vaak dat de man het wil.
Na de moskee gingen we naar Madaba, waar de uitzicht was van mozes naar het beloofde land, we hebben dat bekeken en van genoten dat uitzicht  en het mozaiek wat er was in een tent prachtig.






 zie de fotos onderaan. Daarna was een lange lange rit onderweg naar  een kerk waar de kaart van palestina was gevonden in mozaiek, ik  heb er van genogen en vond het erg indrukwekkend om deze kaart te zien  zeker de uitleg van de gids hierbij.Hier heb ik een kaarsje gebrand voor mijn vader die er niet meer is, ik vond dat erg passend voor hem. Wel was het bijzonder dat er ook al gebrande kaarsen lagen die je kon kopen voor 1 dinar maar gelukkig vond ik een kaars die nog niet was gebruikt, hou niet zo van tweede handsjes..






Daarna ging de reis verder langs het kruisvaarders kasteel en prachtige uitzichten, zo ook over de jordaan  die inmiddels een heel klein riviertje is geworden. Maar wel prachtig allemaal
Daarna kwam  kleine petra aan de beurt en wat is dat mooi die witte stad, heerlijk om te zien en om te lopen , als dit al indrukwekkend is wat moet groot petra dan wel niet zijn




en als laatste foto van dit verslag iets wat we zagen en waar we vreselijk om moesten lachen. Als je bedenkt dat de vrouwen hier behoorlijk bedekt lopen incluis handschoenen soms, en dan zie je dit in een raam hangen te drogen


juist twee strings...
het hotel waar we aankwamen was goed en leuk, maar niet bijzonder we het dakterras waar we veel zaten en lekket hebben gegeten, heerlijk gewoon. Ik heb trouwens vandaag voor het eerst mijn mannen jurk gekocht die men draagt hier, een witte, een zwarte schijnt moeilijk te koop te zijn maar we zullen zien of het gaat lukken








1 opmerking: