Deze film had ik al eerder gezien en was toen ook al behoorlijk onder de indruk en dat is niet afgenomen dus eigenlijk wel een film om toch te kijken.
Recensie van de film
Regie: Matthew Vaughn | Cast: Charlie Cox (Tristan), Claire Danes (Yvaine), Michelle Pfeiffer (Lamia) e.v.a. | Speelduur: 130 minuten | Jaar: 2007
Vol cynisme en in de veronderstelling dat Stardustwederom een allegaartje zou worden dat onder de fantasynoemer het genre weer eens goed zou gaan verkrachten met een gebrek aan vindingrijkheid, was ik al na vijf minuten om. Stardust verbaasde en verraste tot de laatste minuut en mag de boeken in gaan als de redder van het genre in het post-Lord of the Ringstijdperk.
Ian
McKellen levert tijdens de begintitels een gezellige voice-over af met
hier en daar Gandalfiaanse trekken. Hij maakt onmiddellijk iets goed
duidelijk: Stardust is
geen formulefilm waarin pratende marmotten als comic relief dienen of
de held als Messias wordt vereerd. Het genre zelf wordt ditmaal op de
hak genomen en een betere insteek dan dit door de Lord of fantasy
zelve te laten proclameren is er eigenlijk niet. Deze prettig cynische
toon blijft hangen wanneer in een de korte proloog die volgt de wereld
van Stardust uitgelegd
wordt: er is zoiets als de normale wereld, waarin door meisjes uit
Parijs de cancan wordt gedanst, en zoiets van de andere kant van de
muur, waar prinsessen door heksen gevangen worden gehouden en
luchtpiraten niets liever willen dan dansen met cancanballerinas uit
Parijs. Het object van begeerte is echter voor beide dimensies
hetzelfde: een pas gevallen ster, in persona Yvaine, gespeeld door
Claire Danes. Tristan, een onzekere jongeman uit een klein Engels dorpje
is hopeloos verliefd op de bitchy Victoria (Sienna Miller die haar
mediapersoonlijkheid speelt) en wil de gevallen ster voor haar vinden
als huwelijkscadeau. In een koud paleis voorbij de muur broeden op
datzelfde moment drie verlepte heksen op eenzelfde queeste de ster te
vinden, aangezien dit wonderlijke schepsel hun bron van eeuwige jeugd
is. Politiek getouwtrek en verschillende intermezzos zijn ook nog een
integraal onderdeel van de film, maar behoeven verder geen uitleg,
aangezien de uitwerking in de film al uitmuntend is.
Vliegende sterren en feminiene luchtpiraten: die lijken niet echt samen te gaan. Niks blijkt minder waar, want in Stardust is
het combineren van genre-eigen elementen met totaal onverwachte
ingrediënten tot een kunst verheven. In de openingssequentie worden de
conventies al even goed onderuit gehaald, wanneer de kijker getrakteerd
wordt op het meest vermakelijke Griekse koor ooit. Een vijftal
blauwbloedige prinsen uit de fantasiedimensie levert als geesten ze
hebben elkaar over en weer van kant gemaakt in de hoop op de troon te
belanden commentaar op alles wat de revue passeert. Dit blijkt niet
alleen een gouden vondst om de gaten in het overwegend episodische
verhaal van de film mee te overbruggen, maar ook een zeldzaam
vermakelijk ensemble op zich.
Een
goed aangeklede cast is een van de sterke kanten van de film. Als de
jonge protagonist Tristan doet de nieuwkomer Charlie Cox het uitmuntend.
Hij beschikt over een charme die niet eens zozeer voortkomt uit zijn
fysiek, maar eerder uit een onbevangenheid en oprecht plezier in een rol
die ongetwijfeld erg veel concentratie vereiste. En daar valt dan
voornamelijk een buitensporig gebruik van paardmennerij, zwaardvechterij
en touwhangerij onder. Het centrale koppel is rond met de altijd fijne
Claire Danes, die als gevallen ster letterlijk en figuurlijk straalt. De
filmtitel zelf verwijst ook naar een Engelse betekenis van het woord,
zoiets als sterrenmemorabilia. Er is geen pijn of moeite bespaard om een
indrukwekkende ensemblecast van Hollywoodlegendes bij elkaar te
brengen: Robert De Niro, Michelle Pfeiffer, Peter OToole: allen goed op
hun plek en zelfs in de marge (OToole is hooguit drie minuten in
beeld) indrukwekkend. Kortom: voor alleen de acteurs al is de film een
genot om te zien.
Dat
genot strekt zich echter over meerdere linies uit: het verhaal,
gebaseerd op werk van Neil Gaiman en Charles Vess, is buitengewoon
sterk, kent een hoog relativeringsgehalte en deelt venijnige steken uit
naar vastgeroeste genreconventies. De interne logica is: alles mag,
dus wordt zon beetje alles wat een fantasiewereld te bieden heeft uit
de kast getrokken. Overdaad schaadt in het algemeen, maar voor Stardust draagt
het alleen maar bij aan het kijkplezier. Omdat het bronmateriaal zon
eigentijdse blik biedt op wat wij vandaag de dag onder amusement
verstaan en voorgeschoteld krijgen, kan er tijdens elke scène, van een
betoverd huis tot een spookachtig bos, met een frisse blik gekeken
worden naar iets wat we eigenlijk al veel te vaak gezien hebben. Dat is
bijzonder, en getuigt van de kwaliteiten van zowel het script als de
visie van de getalenteerde Matthew Vaughn.
Stardust kan
op talloze manieren gelezen worden, maar als allegorie voor de obsessie
voor jeugdigheid in het huidige Hollywood klinkt de film het sterkst
door. Pfeiffer, zelf een ongekende schoonheid van al ver in de veertig,
neemt haar status als sekssymbool en rolmodel op de hak, maar ook De
Niros onverwachte en voor een publieksfilm aardig gewaagde homoseksuele
personage levert direct commentaar op alles wat Hollywood normaliter
uitbuit of juist verzwijgt. Het is wellicht om deze reden dat de film
ook niet echt is aangeslagen in Amerika. Het moeilijk op de markt te
zetten concept van de film is in de uiteindelijke campagne nogal
gladgestreken en in de trailers voor de film werd zelfs gesuggereerd dat
het hier om een ordinair actiespektakel zou gaan! In Europa vindt Stardust hopelijk een wat opener publiek. Dat verdient het in ieder geval zeker.
Het
gaat iets te ver om te zeggen dat de film een ware filmklassieker zal
worden. Ondanks de lovende kritieken heeft de film het Amerikaanse
publiek niet echt warm gemaakt en ondanks de originele insteek is de
positie van de introspectieve fantasyfilm al ingenomen door Reiners Princess Bride.
Deze topper uit de jaren tachtig is nog net ietsje beter, omdat hij een
coherenter en daardoor toegankelijker verhaal te bieden had. Stardust vervult aan de andere kant wel een enorm positieve bijdrage aan de fantasymoeheid van de laatste jaren. Het inspiratieloze Chronicles of Narnia, het inmiddels zouteloze Harry Potteruniversum en het ronduit drakerige Eragon krijgen allemaal een opkalefater: dankzij Stardust is er nog hoop voor het genre! Er zijn echter donkere wolken op komst: het volgende deel van Narnia, The Seeker en misschien ook wel The Golden Compass.
De wijze les die deze film in het bijzonder biedt is dat een
fantasyfilm zichzelf niet te serieus moet nemen. En gezien het
specifieke genre is dat niet eens zon heel onlogische gedachte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten