maandag 1 november 2021

zelftest versus sneltest

 

Afgelopen zondag voelde ik het al, het lijkt erop dat ik ziek ga worden, maar aangezien ik dan stoer ben besluit ik mijn kop in het zand te steken, een zelftest te doen die gelukkig negatief was,  dus niks aan het handje. 

Toch maandagochtend werd ik wakker, zwetend, en koortsig, me niet lekker voelen, last van mijn knieën, keelpijn etc.. kortom het was niet lekker, dus ik besloot om voor de zekerheid maar een sneltest voor het onderwijs te gaan doen.

De ggd heeft besloten dat de sneltest, de antigen test, voor mensen in het onderwijs elke ochtend kan worden gedaan tussen half 8 en half 9, je hoeft je niet aan te melden, je kunt gewoon gaan. Dus ik besloot ook om maar gewoon te gaan, paspoort mee en klaar

Dus ik in alle vroegte naar deze locatie,  bij aankomst waren er 2 mensen voor mij, en we moesten echt tot stipt half 8 wachten, want ja we zouden toch iets eerder worden geholpen.

We mochten naar binnen, en er lag een leuk stapeltje papier, en voor de hygiëne precies 1 pen.. om het formulier in te vullen.

'Kortom ik heb mijn handen maar een keer extra ontsmet, tenslotte het zekere voor het onzekere.

Eindelijk was ik aan de beurt, er werd een plastic bakje neergezet met daarop een sticker en daarin lag, tot mijn grote verbazing dezelfde verpakking die ik ook via school krijg voor de zelftest.. dus zoveel verschil is er kennelijk niet.  Maar goed ik dacht nog ze zullen vast veel beter testen met dat staafje in mijn neus dan ik doe. nou nee dus, het staafje werd in mijn neus geduwd en klaar. niet eens 5 keer draaien maar hup in de neus en klaar, misschien zijn de regels veranderd en mag het nu zo in plaats van dat ze 5 keer moeten draaien wat we zelf doen thuis. 

Daarna werd de verpakking open gehaald, de wattenstaafje werd in het buisje met testvloeistof... ook dezelfde als die ik thuis heb, maar dan was het dippen, en dekseltje er op, niet eens een minuut, en hup druppelen in de testdingentje er werd een sticker opgeplakt en klaar ik kon gaan.

Mezelf onderweg afvragend of dit nu wel goed getest is. terwijl ik thuis inderdaad veel langer bezig ben maar dan wel er voor zorg dat ik 5 x in elke neus gat, draai, ik de wattenstaafje een minuut laat staan in de vloeistof en draai, en dan ook nog keurig het staafje afstrijk langs de randen dan druppel en met spanning zit te kijken of.. etc..  maar kennelijk kan het sneller en is dat ook goed

De uitslag was er inderdaad binnen 30 minuten negatief getest dus dat is mooi en voelt goed. maar toch.. ik denk dat ik met toch maar richt op de zelftest, is minder gedoe en weet ik zeker dat die wel goed is uitgevoerd.. al vraag ik me nu wel af wat het verschil is. ik durfde dat niet te vragen.. zal het een keer vragen aan iemand van de ggd.. wat het verschil is, misschien dat de vloeistof anders is waarin getest word..

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten