dinsdag 9 november 2021

Klappen voor Bart ( inmiddels de 8ste keer op school)

 

elk jaar weer is het een feestje als Bart komt met zijn voorstelling, al is de voorstelling verre van een feestje, het is wel een feestje  als hij er is.

Naast dat dit een geweldige voorstelling is over pesters, gepest worden, maar ook over de mensen erom heen ben ik altijd blij dat we deze voorstelling hebben gehaald, Mede omdat het geen voorstelling is waarin het gepeste kind als slachtoffer word vertoond maar van een overwinnaar.

Iemand die om zijn hazenlip werd gepest maar in het hier en nu keihard terugslaat op een positieve manier. Deze voorstelling vind ik vooral erg goed omdat het een positieve voorstelling is.

Hoe hij ook steeds deze voorstelling aanpast, maar ook hoe hij soms ineens een ingeving heeft waarbij ik denk wow wat goed gevonden, waar hij eerst met een foto van een konijntje en daarna een platgereden konijntje iets probeerde duidelijk te maken, doet hij dat nu met een blender met een goudvis erin.. het gegil van de leerlingen  over hoe zielig dit is voor de goudvis... maar als hij dan uitlegt dat het gevoel wat de leerlingen hebben, dat dat gevoel hij dag in dag uit heeft ervaren toen hij zo gepest werd.. vind ik het ijzersterk

Na afloop van beide voorstellingen mochten leerlingen vragen stellen, wat ze dan ook deden,  dit jaar voor het eerst werd de vraag gesteld of Bart wel eens aan zelfmoord had gedacht, waarop hij zei nooit ik heb altijd gedacht hier kom ik wel uit en overheen, en zie dat klopt ik ben er overheen, maar ook dat hij jarenlang therapie nodig heeft gehad omdat hij er zo mee zat.

Het is een eerlijke en oprechte voorstelling...  die ik elke school toewens om deze te gaan zien, deze voorstelling is iedere cent waard of ckv punt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten