donderdag 3 juni 2021

zucht.....

 

Natuurlijk hoor ik om mij heen het vele zuchten dat het alweer te warm is

dat het in Nederland nooit normaal kan, dat het of extreem slecht is of dat het vreselijk warm is.

Natuurlijk lees ik verhalen en blogs van mensen die meteen hun gal spugen over het warme weer en meteen hun eigen onvermogen om gewoon te accepteren wie ze zijn, moeten projecteren op mensen die gewoon gelukkig zijn met zichzelf, die zich niets aantrekken van de norm die men hen oplegt, maar die met het mooie weer genieten in al hun facetten. Natuurlijk zie je soms iets teveel bloot.. soms zie je teveel vel. soms is dat vel net iets te overhellend, zit het net iets te strak op bepaalde rondingen...  maar wat maakt het uit wat is er nu mooier dan te zien dat mensen zichzelf accepteren hoe ze zijn, dat ze zich kleden zoals zij willen, incluis teenslippers met ongelakte nagels of voeten die niet vereerd zijn met en bezoek aan de pedicure , met korte broeken die soms net iets te kort zijn of juist te lang, ligt er aan wie het draagt,  etc.. Al die veroordelingen die men dan uit.... ik zucht en zie meteen wederom het het bekende spreekwoord hij die modder gooit etc...  

Zonder te willen wijzen naar wie dan ook, kan ik alleen maar stellen, dat het ja warm is, maar daar pas je je op aan, je gaat wat langzamer de dingen doen, je geniet wat meer van wat je om je heen ziet.. en je haalt adem en denk wat heerlijk die zon die er is.. en wat heerlijk, dat zeker nu na de lockdown ineens de terrassen open zijn, dat mensen weer gewoon op straat kunnen lopen, in al hun kleuren en in hun zijn. prachtig. ik zie weer mensen opbloeien en stralen.. ik zie mensen met de meest bijzondere kledingstukken aan maar het maakt juist net dat beetje wat de wereld zo leuk maakt.. de kleuren die ze hebben die ze laten zien. en zonder schaamte gewoon tonen wie ze zijn. 

Wat kan ik genieten van deze mensen.. die zo zijn.. lak aan een ieder, het is warm en ja ik doe aan waar ik me nu lekker in voel en het kan me niet schelen wat anderen er van vinden.. heerlijk ik omarm ze en koester ze... 

Kortom ik zucht over al die kritiek die men heeft op anderen, zonder dat men naar zichzelf kijkt.. ik denk steeds vaker als het je niet aanstaat dan kijk je maar de ander kant op.. het is niet mijn probleem als jij jezelf opsluit in jouw kortzichtig hokje van kijken..  alleen ik vind het zo jammer voor jou.. wat zou ik graag willen dat je niet zo bezig bent met anderen maar eens wat meer jezelf zou bevrijden uit de jouw zelf opgelegde beperkingen en denkbeelden.. Het thema van het songfestival. open up. en ik zou willen schreeuwen open je en zie en kijk gewoon zoals een kind kijkt naar de mensen.. zie hun schoonheid en niet dat wat jij met je bril van vooroordelen ziet.. maar zie en zie hun kleuren. dan pas kan je genieten van het weer in welke vorm dan ook..  geniet want echt de wereld ziet er soms ineens heel anders uit als de zon schijnt......  daarom voor een ieder.. dit lied van AndrĂ© van Duin... als de zon schijnt en ik raad je aan zing het uit volle borst mee en zing het op straat waar dan ook.. laat de zon schijnen want inderdaad alles ziet er anders uit, gelukkig wel...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten