zaterdag 5 juni 2021

zo kan het ook

 

Volgende week moeten we met volle klassen, de laatste 3 weken, voor tenminste ons in het midden, het Noorden of het Zuiden waarschijnlijk nog 2 of zelfs 1 week volop aan de bak... hoe dan ook, het gaan een paar spannende weken worden voor ons in het onderwijs.. Voor mij iets minder want ik heb al mijn eerst vaccinatie binnen, maar voor veel jongere collega's zal het nog lastig gaan worden.

Dus ik had me voorgenomen om met een klasje dit gewoon te bespreken, waarom ik het raadzaam vind dat ze de zelftest gaan doen. Wat ik al verwacht had was dat veel lln het eng vonden maar ook niet wisten hoe  ze het moesten doen.

Dus ik vertelde ze dat ze bij de receptie gewoon de testen konden ophalen en dat ze die dan thuis konden doen.. 

Op dat moment vroeg een leerling aan mij of ik hem wilde helpen,  meteen ging er bij mij het licht aan, dus ik zei tegen de klas wie van jullie wil dit proberen...iedereen dus.. dus ik zei ga maar naar de receptie en vraag maar een test en zeg maar dat ik met jullie deze ga doen in de klas.. 

De leerlingen ging de test halen, een aantal anderen gingen gewoon aan het werk met de opdrachten die ze moesten doen, maar ook een paar waren er helemaal klaar voor die stonden te trappelen om de test te proberen. het was natuurlijk ook iets spannends maar het is ook best voor mij spannend want stel dat 1 van de lln ineens corona positief test wat dan.

Dus in mijn lokaal zijn we op anderhalve meter afstand gaan staan en heb ik ze verteld wat ze moesten doen.

Stap voor stap, eentje was natuurlijk al het dopje kwijt om het testflacon te kunnen afsluiten dus daar heb ik meteen op geïmproviseerd dat hij hem kon afsluiten met het bijgesloten plastic zakje. 

Dus daar gingen ze.. eerst het wattenstaafje in de neus. waarop de mannen begonnen te lachen omdat het begon te kriebelen..  ze krijgen kennelijk neusharen..  en daarna roeren in het flesje.. en dan inderdaad in de tester.

 Had ze uitgelegd hoe ze het bijbehorende papiertje moesten gebruiken om de test af te lezen.. 

Het was even spannend dit lezen, zeker omdat ik uit ervaring wist dat ik dus de fout had gemaakt dat toen ik een C zag dacht dat ik corona had en meteen de GGD heb gebeld voor een test.. met als gevolg een negatieve uitslag.. en juist de  C staat voor controle en niet voor  Corona daar is de T voor van weet ik veel.. maar goed ik ben er dus goed vanaf gekomen.. 

De leerlingen ook en meteen vroegen de mannen of ze bij mij mochten komen testen als ze weer een test hadden gehaald en dat is altijd goed voor mij, 

Bij mij begon meteen wel iets te dagen over hoe deze testen te gebruiken.. en bedacht ik zal dit toch bij meer klassen moeten doen, zeker bij de isk klassen ook, om oa hun ouders dit te leren, want veel leerlingen van ons weten niet waar we het overhebben  met de testen of begrijpen de uitslag niet.. 

kortom er ligt deze week een mooie uitdaging voor me om de leerlingen toch te wijzen op de testen en ze ook eentje voor te doen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten