dinsdag 19 maart 2019

Frans hals museum etc..

In het kader van je kan nog lang genoeg achter de geraniums zitten, of je weekeinde moet je ook vullen met leuke dingen, ben ik afgelopen zondag met vriendin Kitty naar Haarlem vertrokken.

We besloten het pas op zondag zelf te bedenken of we naar Amsterdam of naar Haarlem zouden gaan. Het lag aan het weer, maar ook aan de treinen, inmiddels weten wij dat als wij met de trein willen naar Amsterdam dat er altijd een dienst regeling uitvalt terwijl we denken.. we komen er met gemak.. Nog even hadden we getwijfeld of we met de trein zouden gaan, de auto in Voorhout zetten, maar achteraf maar goed dat we dat niet hebben gedaan want.. juist de trein was uitgevallen naar Haarlem en we moesten dan met de bus.. zo ook de treinen vanuit Sassenheim er was iets mis op het spoor.. dus we zijn heel gelukkig en heel tevreden in de auto gestapt en nog meer dan gelukkig  naar Haarlem gereden.

We waren er binnen de kortste keren,  we moesten even zoeken naar een parkeergarage maar toen we dat hadden, de kennis van Kitty, waren we binnen de kortste keren in het museum. 

Het is een prachtig gebouw waar het musuem inzit, alleen al het straatje waar je doorheen moet lopen is erg mooi en bijzonder. Het is oud Haarlem en daardoor ook uniek om te lopen

We zijn begonnen met een kop thee met een heerlijke brownie.. wat is dat lekker, deze was erg bijzonder, ik had graag een tas vol meegenomen maar aangezien ik via een streng regiem leef, heb ik dat dus niet gedaan. heb ik ze liefdevol laten liggen.. 

Het museum is prachtig, vooral het gebouw, een oud mannenhuis, maar mooi om te lopen en de oude kamers te zien, het werk wat er hangt, is van diverse schilders, de schilderijen van Frans Hals zijn mooi, maar spreekt mij niet aan. maar ik vind, om met de wijze woorden van Kitty te spreken, het gaat er niet om of je ze mooi vind maar het gaat erom dat je de oude Nederlandse meesters gezien hebt en herkennen kan.. al weet ik zeker dat dat herkennen niet echt goed gaat.

Ik vond de combi die ze gemaakt hadden met moderne schilderijen niet altijd even gepast en passend maar dat is verschil van mening. Daarna zijn we door de stad gelopen naar Hal, het tweede musuem Frans Hals, waar meer mijn stijl hangt, veel modern werk, het is een klein museum, maar de expositie die er nu hing vond ik prachtig, zat prachtig beeldend werk tussen.

Nadat we door dit museum waren gelopen zijn we naar het Gemeente museum gegaan, hier bleek dat helaas, hoe kan het ook anders... juist de grote zaal net in de revisie te zijn, daar werd een tentoonstelling opgebouwd, dus daar konden we niets mee, hoeft ook niet,  we hebben we de film gezien over Haarlem. De mevrouw verteld er zaten licht en geluidseffecten bij deze film.. Ik dacht meteen aan de 4 d bios, met dat je spatten water in je gezicht krijgt dat je stoel gaat bewegen etc. maar nee. het was veel grappiger. en eigenlijk vreselijk kinderlijk. er gaat een zwaailicht aan.. er rijd ineens een treintje voor het doek langs,  er vliegt ineens een vliegtuig door de ruimte.. heel grappig maar wat ik er nu echt van moet vinden. geen idee.

De expositie over Haarlem is interessant, zeker het verhaal over dat er een gezin heel veel onderduikers hebben geholpen. 
De tijdelijke exp over de schouwburg was een giga tegenvaller, ik vond het niet echt noemenswaardig.

We waren er dan ook weer snel uit..
Heel tevreden en met een goed gevoel zijn we terug gegaan naar de auto en naar huis.
wat een mooie en prachtige dag was dit in de mooie stad Haarlem. Ik wil er zeker naar terug en dan waarschijnlijk alle hofjes bezoeken



 

 
 
  



 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten