zondag 9 september 2018

Wereld haven dagen

aangezien ik toch wel erg ondernemend ben, vriend Christian mij uitnodigde om met hem naar de Wereld Haven Dagen te gaan, ben tenslotte een man van de wereld, zeg ik geen nee.

Keurig om 10 over 12 was ik dan ook bij hem thuis, waar hij al druk zwaaiend met zijn telefoon naar mij klaar stond, hij moest even mijn nummer invoeren van mijn nieuwe auto, zodat ik daar gratis kon parkeren. Ik blijf dat een wonderlijk systeem vinden, je zet je auto neer, je logt in, en dan is het klaar, het word  steeds gekker.

Samen zijn we naar de tram gelopen door zijn wijkje, om uiteindelijk na de tram de metro te nemen naar het gebied waar de wereldhaven dagen zijn, rond de Erasmusbrug. Natuurlijk was ik weer op het laatste moment vertrokken uit mijn huis, dus moest ik natuurlijk ook naar het toilet. gelukkig stonden die er genoeg, het waren, als je beseft wat ik gewend ben, prachtige toiletten, niet zon dixie met een gat waarin je de restanten van je vorige bezoekers zit liggen, maar echt een toilet... incluis waterspoeling.. Rotterdam weet hoe het moet en hoort.

We zijn eerst langs de kade gelopen om te kijken wat er zoal was. Christian was al op diverse schepen geweest op vrijdag wat mij de ruimte gaf om te beslissen welke  schepen ik wilde bekijken van binnen.  Ik moet zeggen dat als je 1 schip van binnen hebt gezien, de brug dan, lijkt alles erg veel op elkaar. ik miste alleen het roer, dat is niet meer tegenwoordig er zijn knoppen en hendels.. en het is wel erg leuk om te horen wat er zoal kan gebeuren op een schip maar ook de trots van de bemanning die zo boeiend verteld. Denk dat dat we het mooiste is van het geheel.. 

We hebben het hele gebied doorkruist, zijn zelfs zover gekomen dat ik ineens zei: " hey daar wonen vrienden van mij"Het Loydkwartier dus.. er gaaf om te weten dat je daar dus zo gemakkelijk naar toe kan lopen vanaf de Erasmusbrug.

We hebben natuurlijk ook diverse boten bekeken van de Marine, vooral het kleine opleiding schip vond ik leuk voor de kadetten. Geweldig gewoon. De marine was in ieder geval goed vertegenwoordigd daar en wat een leuke opzet met allerlei spelletjes voor kinderen, een heel parkoers uitgezet waar ze moesten klimmen, schieten etc. geweldig.

We moesten op een gegeven moment wat rennen om op tijd aan te komen bij de plek waar het Cruisschip ging vertrekken, deze boot word dan door sleepboten weggetrokken om daarna te keren en weg te varen.. Daarna op een drafje om aan de andere kant terug te komen van de Erasmusbrug om de demonstratie te zien van de Marine. Helaas kwamen we er achter dat we dus aan de verkeerde kant stonden, we zagen alle acties vanaf de achterkant, maar het bleef spectaculair om te zien.

Aan het einde werd natuurlijk afscheid genomen en het gekke was ik raakte echt ontroerd omdat ik het zo mooi vind hoe deze gasten hun leven wagen om mensen te redden. heerlijk

Daarna terug naar het huis van Christian, om daar heerlijke roti te eten. We hebben meteen maar een reisje gepland in de meivakantie, het Rome van Christian, hij heeft daar speciale routes en kennis van dingen die ik nog niet weet en ken, dus dat is ideaal, eventueel plakken we er ook nog twee dagen Napels aan vast om dat hij net als ik graag de Vesuvius wil beklimmen.. dus dat moet nog gebeuren......... dat staat nog op onze beiden tot do list..

kortom het was een welbestede dag















Geen opmerkingen:

Een reactie posten