dinsdag 25 september 2018

ik ga op reis.....

Aangezien ik al weer zit te kijken op het internet naar leuke reisjes, net van de ns binnenkreeg dat de reizen naar Parijs met de Thalys weer kunnen worden geboekt.. bedacht ik me.... misschien is het leuk om met mijn ISK klas het beruchte spel Ik ga op reis en ik neem mee te spelen..

Dus toen mijn groep binnenkwam legde ik het spel uit en dat ze dus met elkaar dat spel gingen spelen alleen doen we het anders.. we zeggen de zin: "Ik ga op reis en ik neem mee...."en dan gaan we dat wat we meenemen uitbeelden... 

Is best lastig omdat ze dan ook nog tussendoor moeten raden wat de ander meeneemt, het is een simpele manier om zowel ze Nederlandse woorden te leren, die ze meteen in hun lijf voelen, als ook dat je meteen bezig bent iets creatiefs te doen... het werkt dus heel goed bij deze leerlingen om ze zo toch weer Nederlands te leren.


Het spel is simpel.. je beeld iets uit... de volgend beeld eerst uit wat jij hebt uitgebeeld en voegt iets toe.. dus er komen steeds meer dingen bij

Het is trouwens ook humor met deze kinderen.. de eerste die begon was een jongen die al langer in Nederland is en die ging dus uitbeelden dat hij met zijn vriendin danste..

De klas ligt dubbel van het lachen maar dan moeten ze het allemaal ook uitbeelden en weer iets toevoegen.... 

De vriendin van dat eerste joch werd steeds dikker en steeds groter.. Ook waren er een paar bij die toch wel een hele dubieuze dans met deze vriendin uitvoerden...

Ik heb me rot gelachen met name ook om dat joch die dit had bedacht.. hij riep op een gegeven moment door de klas. niet aan haar billen...
Dit tot grote hilariteit..


Het is een eenvoudig spel maar ik ben er echt 50 minuten mee zoet en het mooie is dat als een leerling het fout heeft hij afvalt en dus de groep die nog over is kleiner word.. we kwamen tot 20 voorwerpen die ze nog moesten onthouden toen de bel ging.. en het mooiste kado wat je als docent kan krijgen is... aaah... mogen we doorgaan... 

Ik heb deze les vaker gedaan maar dit keer was het echt leuk, ook omdat ze elkaar er op aanspraken als iemand voorzei.. dat mocht niet.. Zelfs diegene die op het podium stond werd dan enigsinds boos.. omdat hij dat niet vond hij wilde het zelf doen.


Wat ik ook heel gaaf vond dat een jongen die net in Nederland is toch heel ver kwam en al erg goed is. wat is het heerlijk om te zien hoe leerlingen zich ontwikkelen in zon korte tijd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten