Eigenlijk heel bizar, ik heb gekeken naar Zuid As, vond ik prachtig, mooie serie, goed gespeeld maar ook mooi in de regie. Ik heb gekeken naar de 12 van Oldenheim, bleef elke week kijken omdat er toch topacteurs in zaten, al vond ik het einde wat gezocht, maar goed hij bleef me boeien en ik begreep ook nog waar hij over ging.
De Nederlandse tv serie's doen het niet slecht zie ik. Dus vol enthousiasme ben ik gedoken in Bad banks, inmiddels zit ik in aflevering 4, en ik vraag me af. waar gaat dit heen.. waar gaat het eigenlijk over, ik volg de draad niet in het verhaal, er zijn zoveel losse eindjes die ik niet met elkaar kan verbinden, tevens is het zo dat ik me afvraag waar de regisseur hier mee heen wil wat wil hij er mee zeggen of bereiken.
Dus ben ik me gaan verdiepen in de recensies van de serie om enig grip te krijgen op het verhaal en waar het over gaat. het is tegenstrijdig wat ik lees,
De ene is razend enthousiast , de ander kraakt het af.. en ik ik weet nog niet wat ik er van moet vinden of vind.
Ja okey ik vraag me inmiddels wel af wil ik het afzien. als ik bij aflevering 4 niet begrijp waar het om draait, kom ik er dan wel achter bij aflevering 6.. ik ga de gok maar nemen om hem af te zien.
Dat dit een goede keus is blijkt wel omdat ik bij deel 5 helemaal in het verhaal werd meegezogen.. al zegt dit ook iets over de regie.. het boeit dus in het begin, mij niet maar uiteindelijk ben ik toch wel nieuwsgierig hoe het afloopt en wat nu uiteindelijk is waar het omdraait..
Dat dit een goede keus is blijkt wel omdat ik bij deel 5 helemaal in het verhaal werd meegezogen.. al zegt dit ook iets over de regie.. het boeit dus in het begin, mij niet maar uiteindelijk ben ik toch wel nieuwsgierig hoe het afloopt en wat nu uiteindelijk is waar het omdraait..
Artikel uit het NRC over deze serie:
Bad Banks
begon een maand geleden onder een bijzonder ongelukkig gesternte. Bij
wijze van experiment had de publieke omroep de Duitse tv-serie in het
Nederlands laten nasynchroniseren. Bedoeld om een breder publiek aan te
spreken, wellicht ook als een leuke gimmick. Barry Atsma, die in de
serie een opvliegende investeringsbankier speelt, deed zijn eigen
nasynchronisatie.
Maar de weerzin van het publiek was groot en luid. En de kijkers
blijven weg. Met zo’n 350.000 kijkers zorgt de serie steevast voor een
zak in de dinsdagavond op NPO 1. De omringende programma’s op de zender
doen het veel beter, dus de kijker zapt doelbewust weg, om later terug
te keren. Vermoedelijk zal dit experiment dan ook geen navolging
krijgen.
Nu het einde van de serie nadert – de finale is volgende week – moet
ik echter toegeven: het went. Na een tijdje valt de nasynchronisatie
niet meer op, en klinken de Nederlandse stemmen even vertrouwd als de
Duitse. Soms schrik je even op van een potsierlijke Nederlandse uithaal,
vooral als de bankiers zich opwinden: „Dit is toch niet te gelóven!
Gód-ver-domme!” Maar over het algemeen is het gewoon goed gedaan.
Wat helpt is dat dit niet een typisch Duitse serie is, maar een
pan-Europese. We vliegen doorlopend van Frankfurt naar Luxemburg
(co-producent), Brussel en Londen. Er wordt ook Frans en Engels in
gesproken. Dan maakt de taal minder uit.
Bad Banks streeft een internationale uitstraling na, en dat
is gelukt. Het oogt duur en flitsend. Door de heisa over de
nasynchronisatie zou je bijna vergeten dat dit een sterke, spannende
serie is. Dit is post-kredietcrisis-drama, met de ingewikkelde
gokspelletjes die de buitenstaander toen heeft leren kennen. Banken
kiezen sinds 2008 meer voor veiligheid en minder voor risico, althans
voor de buitenwereld, maar de meedogenloze die hards hebben
daar natuurlijk geen zin in. Onder hoge druk stevent het verhaal af op
de financiële catastrofe die ons in de proloog al werd beloofd.
In bankiers– en advocatenseries kijk je doorgaans naar mannen in pakken. Bad Banks draait om een jonge vrouw: de ongrijpbare Jana Liekam (Paula Beer). Zo wordt het een kruising tussen Billions en The Good Wife.
Aanvankelijk lijkt de serie het vaste Faust-patroon te volgen:
briljante nieuwkomer klimt in de financiële wereld, ze raakt verzeild in
vuile zaken, verliest haar onschuld, en betaalt een hoge prijs. Maar
Jana Liekam is ingewikkelder dan dat. De kijkers en de mannen in de
serie vergissen zich in haar jonge-meisjes-uitstraling. Iedere week
verzint ze nieuwe snode plannen, die veel grootser zijn dan wat haar
tegenstanders hadden bedacht.
Jana is wel de enige die je ziet huilen in de serie, en ziet
snotteren van verkoudheid, maar verder heeft het sjabloon van zachte
vrouw in harde mannenwereld geen vat op haar. Ze speelt met de
verwachtingen, draait de rollen om. En zo tilt een sterke vrouwenrol
wederom een serie uit boven haar genre, zoals dat eerder gebeurde in de
krimi’s.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten