Na een heerlijke dag in Utrecht met vriendin Susan, waar we heerlijk hebben geshopt en waar we ook meteen hebben bijgepraat. Nieuwe plannen hebben gemaakt voor de voorjaarsvakantie.. Boedapest staat op het programma, en dus snel boeken, nu is het nog goedkoop. Daarna snel naar huis, eten bij komen en naar deze geweldige film.. Zo bijzonder deze film, voor mij extra bijzonder omdat ik een oud leerling van mij tegenkwam, een dondersteen van hier tot gunter, maar een lief joch. Hij is nu dus rijschoolinstructeur met een eigen bedrijf. Daarnaast nog een oud leerling, die ik al vaker zie in het filmhuis, die vertelde dat hij geslaagd was, waar ik dan ook beretrots op ben, omdat ik weet dat hij van ver is gekomen, zeker met de zorgen en problemen die hij had bij ons op school. Daarnaast nog een oud leerling.. het leek wel een soort van reunie dit keer. Prachtig die opgeschoten gasten.
De film is prachtig, in het zuid Afrikaans gesproken maar zo mooi en zo prachtig hoe mensen voor hun idealen gaan. Mooi verfilmd, maar ook de haat die men kan voelen, tegen iemand, hoe men probeert mensen kapot te maken, en dan als iemand overleden is, de het lichaam niet vrijgeven aan de familie, maar het lichaam te cremeren en dan de as aan de gevangenis te geven die met alle disrespect die ze in zich hebben deze urn dus gaan uitstrooien, maar niet zoals het hoort. ze zetten hem ergens neer, en schoppen hem over de rand de rivier in.. zo walgelijk. maar ook zo hun onvermogen laten zien.. dat ze deze man niet klein konden krijgen... een film die je moet zien, om te beseffen hoe het werkt met apartheid...
De film is prachtig, in het zuid Afrikaans gesproken maar zo mooi en zo prachtig hoe mensen voor hun idealen gaan. Mooi verfilmd, maar ook de haat die men kan voelen, tegen iemand, hoe men probeert mensen kapot te maken, en dan als iemand overleden is, de het lichaam niet vrijgeven aan de familie, maar het lichaam te cremeren en dan de as aan de gevangenis te geven die met alle disrespect die ze in zich hebben deze urn dus gaan uitstrooien, maar niet zoals het hoort. ze zetten hem ergens neer, en schoppen hem over de rand de rivier in.. zo walgelijk. maar ook zo hun onvermogen laten zien.. dat ze deze man niet klein konden krijgen... een film die je moet zien, om te beseffen hoe het werkt met apartheid...
recensie van het stuk
Regie: Jean van de Velde | Cast:
Peter Paul Muller (Bram Fischer), Antoinette Louw (Molly Fischer), Sello
Motloung (Nelson Mandela), José Domingos (Percy Yutar), Conrad Kemp
(Joel Joffe), e.a.| Speelduur: 124 minuten | Jaar: 2017
Jean van de Velde lijkt zich steeds meer te ontpoppen tot een geëngageerd filmmaker. Na tamelijk pretentieloze films als All Stars, Lek en Floris dook hij in serieuzere thematiek als Afrikaanse kindsoldaten (Wit Licht) en het Nederlandse slavernijverleden (Hoe Duur Was de Suiker).
Die verandering van richting maakt hem nog geen Ken Loach, maar door
zijn toegankelijke stijl weet Van de Velde zware thema's voor een groot
publiek aangenaam inzichtelijk te maken. Bram Fischer, over het
proces tegen Nelson Mandela en diens vertrouwelingen in de strijd tegen
apartheid, zet deze lijn voort. Niet voor niets won de film onlangs de
publieksprijs op het Movies That Matter-festival.
Nelson
Mandela speelt hierin overigens een relatief kleine rol. Het
titelpersonage is namelijk de advocaat die hem en zijn vertrouwelingen
verdedigde in het zogenaamde Rivoniaproces in 1963. Hierin stonden tien
prominente leden van het Afrikaans Nationaal Congres (de politieke
groepering die opkwam voor de zwarte bevolking in Zuid-Afrika) terecht
wegens samenzwering tot een gewelddadige revolutie. Negen van hen werden
gearresteerd op een geheime bijeenkomst waar Mandela de grote afwezige
was. Hij was namelijk al eerder gevangen gezet. Het siert Van de Velde
dat hij hieraan vasthoudt en niet (zoals gebruikelijk in dit soort
films) de chronologie verdraait voor narratieve efficiëntie. Mandela
doet zodoende pas een paar scènes later zijn intrede in het verhaal en
is daarmee een van de laatste personages die geïntroduceerd worden
alvorens het proces begint. En hoewel 'Madiba' in de verdere speelduur
enkele mooie momenten krijgt toebedeeld, blijft de focus netjes op Bram
Fischer liggen.
Een goede keuze, want over deze niet enorm
bekende figuur valt genoeg te vertellen. Het had namelijk weinig
gescheeld of de advocaat had eveneens in het beklaagdenbankje gezeten.
Wat het regime en de openbare aanklager namelijk niet weten, is dat de
blanke Fischer de sympathieën deelt van de ANC-leden en bijna op hun
bijeenkomst aanwezig was geweest. Vanaf het begin is duidelijk dat
Fischer meer dan goed bevriend is met zijn cliënten, maar de mate waarin
hij betrokken is bij hun acties, wordt pas gaandeweg onthuld wanneer
zijn juridische tegenstanders dat beginnen door te krijgen. Het zorgt
ervoor dat hij regelmatig op zijn tenen moet lopen om naar behoren zijn
werk te doen zonder daarbij zichzelf te laten betrappen op strafbare
daden. Dit komt het best tot uiting in een spannende scène waarin
Fischer en zijn dochter zich van enkele belastende documenten moeten
zien te ontdoen.
Hoewel wordt aangevangen met een korte
openingstekst die de situatie in het Zuid-Afrika van 1963 schetst, zal
eenieder die nauwelijks kennis heeft van de complexe situatie ten tijde
van het apartheidsregime er mogelijk goed aan van tevoren een paar
Wikipedia-pagina's door te nemen. Wat echter als algemene kennis mag
worden beschouwd, is dat Mandela voor geruime tijd de gevangenis in ging
om er uiteindelijk als winnaar uit te komen. Aldus zal de afloop voor
weinigen als een verrassing komen, net zo min als de messiaanse trekjes
die Mandela krijgt toebedeeld. Gelukkig zijn hierin wat nuances
aangebracht: de man blijkt dusdanig strijdbaar dat hij vreedzaam protest
niet langer als enige optie beschouwt, waardoor het aan Fischer is hem
van de noodzaak hiervan te overtuigen. Op die manier blijft het toch
zijn film.
Hoewel Bram Fischer een grotendeels
Nederlandse productie is, valt op dat Van de Velde niet bijster veel
concessies doet naar de Nederlandse kijker. Zo wordt enkel Engels en
Afrikaans gesproken en bestaat de cast voor het overgrote deel uit
Zuid-Afrikaanse acteurs. De enige uitzondering hierin is Peter Paul
Muller in de titelrol. Aldus zal het voor velen even wennen zijn om deze
acteur, die voor menigeen onlosmakelijk verbonden zal zijn met zijn Gooische Vrouwen-rol
Martin Morero, ineens in het Afrikaans te horen praten. Gelukkig
introduceert Van de Velde hem met een alledaags gesprek. Slimme zet: zo
kunnen we zonder plotgerelateerde informatie te missen het personage op
een menselijke wijze leren kennen en wennen aan de altijd intrigerende
Afrikaanse taal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten