Gistervond met de dames naar de film geweest.De intro van de man die de film draaide was als volgt,. ik kan geen Frans dus ik spreek de titel niet uit, maar de recensie die ik gelezen heb is als volgt... het is een soort van zomerbries en daar blijft het dan ook bij... De recensie klopt maar wat een heerlijke film, er zit een diepere laag in die je moet kunnen zien. De kleine man die met zelfspot probeert zichzelf daarmee geliefd te maken. De lange dame die worstelt met het idee waarmee ze opgegroeid is maar ook die haar duidelijk hoe vastgeroest ze zit in het idee dat de man groter moet zijn dan de vrouw, maar ook de oordelen en de starende blikken van de mensen om haar heen. Prachtig een film met humor maar ook een film waarbij je toch gaan nadenken. Een aanrader om te kijken al is het alleen al om de geweldige scene's met de hond.
recensie van de film:
Regie: Laurent Tirard | Cast: Jean Dujardin (Alexandre), Virginie Efira (Diane), César Domboy (Benji), Cédric Kahn (Bruno), e.a. | Speelduur: 100 minuten | Jaar: 2016
Zonder
nu gelijk een recensie te willen openen met ranzigheden: het gaat niet
om de grootte. In dit geval slaat dit credo op de lichaamslengte van
architect Alexandre in de licht dramatische Franse romantische komedie Un Homme à la Hauteur.
Dat wat Alexandre tekortkomt aan lichaamslengte hij is iets van
anderhalve meter lang weet hij ruimschoots te compenseren met zijn
charmes. De charmeur heeft een rijk sociaal leven, een prachtig groot
huis, onderhoudt een bijzondere relatie met zijn goedgebekte maar ietwat
luie huishoudster en heeft een zoon wiens hond hem bij elke begroeting
tegen de vlakte werpt. Toch mist er wat in zijn leven en dat is een
vrouw. En hij moet eerlijk zijn: Alexandres lengte is voor de vrouwen
toch vaak een onoverkomelijk probleem. Regisseur van al deze kolder en
kwel is Laurent Tirard. Hij castte Oscarwinnaar Jean Dujardin die in
werkelijkheid ruim één meter tachtig is. Met van The Lord of the Rings afgekeken cameratrucjes en stand-ins maakte Tirard zijn hoofdrolspeler enkele koppen kleiner.
Een
beetje raar ziet dit er wel uit, vooral bij de totaalshots waarin
Alexandre een volwassen hoofd op een kinderlijfje heeft. Het is jammer
dat de eerste helft van deze aansprekende maar voorspelbare romkom
vooral opgaat aan gedachten met welk (camera)trucje ze Dujardin nu weer
hebben aangepakt. De acteur, vooral bekend van The Artist,
speelt zijn personage met passie en verve. Alexandre vindt op een dag de
telefoon van de mooie advocate Diane. De juriste ligt in een moeilijke
scheiding met haar man en zakenpartner Bruno. Als Alexandre het vaste
nummer van Diane belt met als doel om door middel van een date haar het
toestel terug te bezorgen, beginnen ze een geanimeerd telefoongesprek.
Alexandre heeft de eigenaresse van het mobieltje al gezien toen ze
beiden in hetzelfde restaurant waren en ziet een ontmoeting wel zitten.
Diane raakt onder de indruk van haar gesprekspartner, maar moet toch
even slikken als ze Alexandre in (half)volle glorie ziet. Er ontstaat
een ongemakkelijk romance, waarbij Diane zich eigenlijk continu schaamt
voor de lengte van Alexandre. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en
de liefde laat zich niet de les lezen door conventies of de af- of
goedkeuring van een sociale omgeving.
Un Homme à la Hauteur
biedt niet bijster veel spitsvondigheden of verrassingen. Het spelletje
van aantrekken en afstoten tussen Diane en Alexandre voltrekt zich
volgens het geijkte stramien. Hierbij zal het idee dat het uiteindelijk
allemaal wel goed zal komen geen moment uit je gedachten verdwijnen. Dit
kan tot de nodige irritatie en ongeduld leiden, omdat het Alexandre
onbedoeld arrogant kan maken en Diane een onuitstaanbare trut die niet
weet wat ze wil. Tirard, eerder verantwoordelijk voor de jeugdfilm Le Petit Nicolas en Asterix en Obelix bij de Britten
bedient zich van enkele pijnlijke sketches om met name Dianes
strubbelingen bloot te leggen. Dieptepunt hierbij is een vernissage
waarbij Dianes moeder begint te roddelen over Alexandre, niet wetende
dat hij de date van haar dochter is. Als dan ook nog eens blijkt dat
genoemde moeder zelf moet zien te leven met een bijna dove partner, dan
ligt de moraal van Tirard er wel heel dik bovenop. Geen enkele liefde is
perfect, het gaat om de chemie en niet om de problemen die tussen
tortelduifjes kunnen opduiken. Als de liefde echt zo sterk is dan is
daar een mouw aan te passen. Had Tirard hier niet wat subtieler mee om
kunnen springen?
Diane moet er alleen nog even op geattendeerd worden, waardoor Un Homme à la Hauteur
begint te slepen. Geabstraheerd van al deze belerende franje blijft er
een aardig doch ijl liefdesverhaaltje over dat voor een groot deel wordt
gedragen en gered door de hoofdrolspelers. Dujardin is de innemendheid
zelve, maar ook van zijn personage moeten de ware gevoelens omtrent zijn
beperkte lengte even worden doorgeprikt. Verkeerde woordkeuze, maar
Alexandre probeert zich lange tijd groot te houden, maar moet toch ook
wel inzien dat hij voortdurend zit te overcompenseren. Diane wordt
gespeeld door Virginie Efira, die moet transformeren van een ijskonijn
naar een hartelijke vrouw die zich niet langer laat leiden door wat haar
omgeving van haar denkt. De weg naar ware liefde schijnt hobbelig te
moeten zijn in de cinema en Un Homme à la Hauteur vormt hierin geen uitzondering. Beklijven doet het niet omdat het allemaal toch net iets te lollig is aangepakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten