maandag 12 september 2016

typetjes spelen

+
elk jaar weer is het een feestje om deze les te mogen geven,
de typetjes les.

De leerlingen van de eerste klassen leren bij mij meteen wat het is om te spelen. Ik hou ervan ze uit te dagen en meteen de podium angst weg te nemen. Dus de eerste opdracht is dan ook een Solo voorstelling. Je ziet meteen dat de kinderen dit wel lastig vinden, of eng vinden, maar ze genieten zichtbaar, zeker omdat ik aan het einde van de les zeg dat dit het aller moeilijkste is wat  ze moeten doen bij drama.. gevolg de kinderen ontspannen en  krijgen meteen zin in drama.

De tweede les is een les waarin ik Tablo uitleg, een foto van mensen in beweging, in deze les leren ze ook de term vergroten, ook slowmotion, met natuurlijk meteen een hardloop wedstrijd op het plein in slowmotion, dit om de leerlingen te leren dat ze gezien worden maar ook hun lef te vergroten.

De derde les leer ik ze altijd de vier typetjes, de buitenkant van hoe een rol te maken. .Geweldige les is dit, ik lach me altijd suf met die gasten, mede omdat ik natuurlijk daarin de rollen speel die ze dan zien die je kan maken vanuit een koptype, vanuit een borsttype, vanuit een buiktype en vanuit een konttype. Natuurlijk vertel ik bij al deze rollen een klein verhaaltje, zoals bij de konttypes dat het vroeger in was om een hele dikke kont te hebben, zodat vrouwen zelfs kussentjes onder hun jurk droegen om een te doen alsof ze een dikkere kont hadden, zo ook over de borsttypes die je natuurlijk altijd bij de sportscholen ziet. Ik speel  deze rollen dan ook voor ze met als gevolg dat de kinderen slap van het lachen op de grond liggen en het zo leuk vinden.. ze genieten dan zichtbaar.

Daarnaast leer ik ze ook hoe ze moeten toneelspelen, hoe ze op elkaar moeten reageren, maar ook meteen leer ik ze dat ze moeten doorspelen.

De setting is altijd heel gemakkelijk, omdat we toch net na de vakantie zitten, gaan ze dus een kamer boeken in een hotel.. Ze spelen hun rol en passen hun stem aan.. het is geweldig dit, ik kom vaak niet meer bij van de lach en de leerlingen ook..  je ziet de talenten ontstaan, je ziet ze loskomen en ze krijgen spellef.. ze komen los en ik zie dat ze genieten. 

Deze les met het maken van typetjes is voor mij altijd een feestje mede omdat ik zie dat ze genieten maar ook dat ze dus van het vak gaan houden. Zeker onze leerlingen hebben er belang bij dat ze ontdekken dat  ze veel kunnen.. en dat doen ze.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten