Ergens lang geleden zag ik een trailer voor de film The Danisch girl in het filmhuis. ik dacht meteen die wil ik gaan zien. Helaas kon ik niet op de dagen dat hij werd gedraaid dus dan bestel ik hem maar. Ik had hem besteld, de film kwam, maar ja er waren nog zoveel films die ik wilde zien dat hij ergens verdween onder de stapel.. niet meer aan gedacht totdat vrienden van mij vertelden dat ze deze film hadden gezien en hij zo mooi was.
Bij mij begon toen ook inderdaad iets van .. wacht eens even.. ik moet hem gaan zien, en dus ik ben de film in gedoken en wat een prachtige film is dit.. ik heb ademloos zitten te kijken. Voor mij kwam het niet als een schok maar wel als even okey. dit is dus een waar gebeurt verhaal.. over de eerste transgender die inderdaad een geslachtsverandering heeft ondergaan.. Maar ook de liefde van zijn vrouw dit begint als een soort van ik ga er in mee, maar ook haar worsteling met het feit dat haar man een vrouw wil zijn/is.. prachtige film een aanrader in ieder geval.
Voor meer info over de schilder Lili Elbe verwijs ik hierbij naar de site op Wikipedia
Recensie van de film:
Regie: Tom Hooper | Cast: Eddie Redmayne (Einar Wegener/Lili Elbe), Alicia Vikander (Gerda Wegener), Amber Heard (Ulla), Ben Whishaw (Henrik), e.a. | Speelduur: 120 minuten | Jaar: 2015
Voor The Danish Girl bedient Tom Hooper zich van dezelfde formule als voor zijn succesverhaal The King's Speech:
neem een op feiten berustend relaas over het leven van een met
lichamelijke tekortkomingen behept en daardoor beschimpt persoon, plaats
het in een fabuleus aangeklede setting en laat de hoofdrollen vertolkt
worden door enkele van de beste acteurs van dit moment. Oscar-buzz
verzekerd. Dat The Danish Girl zich in het op handen zijnde
prijzencircus onder de gedoodverfde kanshebbers zal bevinden, zal
inderdaad niet als verrassing komen, want hoofdrolspelers Eddie Redmayne
en Alicia Vikander blijken eens te meer op het toppunt van hun kunnen.
Ondanks hun uitstekende prestaties schiet Hoopers nieuwste op het
dramatische vlak echter helaas tekort.
The Danish Girl
opent in 1926, waarin we kunstenaarskoppel Einar en Gerda Wegener in
een schijnbaar gelukkig huwelijk zien. Einar viert triomfen met zijn
werk, Gerda wat minder met het hare. Wanneer Gerda haar man in
vrouwenkleding tooit wegens afwezigheid van een model, is dat het begin
van een omwenteling in hun levens. Einar voelt zich namelijk opvallend
gemakkelijk als vrouw. Als het paar vervolgens als spel een verklede
Einar op een feest introduceert als diens nicht Lili, is het hek van de
dam en begint Einars lange weg naar de geslachtsverandering die hij
onbewust altijd al begeerde. Hij is Einar niet, maar hij is Lili en
Lili wenst niet langer verkleed als Einar te leven. Gerda gaat met
opvallend veel acceptatie mee, mede gestimuleerd door het onverwachte
succes dat zij nu boekt met portretten van Lili. Die acceptatie houdt de
hele film stand, hoewel de kijker al snel inziet dat dit huwelijk
realistisch gezien niet lang houdbaar kan zijn. Lili's
identiteitsvorming neemt al snel dusdanig obsessieve vormen aan dat het
een raadsel is dat Gerda het bij haar uithoudt. De status van de echte
Gerda Wegener als openlijk lesbisch had een goede verklaring kunnen
vormen, maar wordt hier genegeerd, evenals de onvermijdelijke scheiding
van het historische duo. De film is namelijk geen historisch portret,
maar een adaptatie van een succesroman.
Auteur David
Ebershoff baseerde zich op de geschiedenis van de beroemde Deense
kunstenaar en transgender Einar Wegener, maar nam in zijn werk dikwijls
een loopje met de feiten voor de gebruikelijke dramatische doeleinden.
De film neemt die aanpassingen klakkeloos over, dus een verantwoorde
biopic over Wegener kan hij niet genoemd worden. The Danish Girl placht desondanks een lans te breken voor de transgendergemeenschap, zoals Brokeback Mountain
dat een decennium geleden voor homoseksuelen deed. Het inhaken op
dergelijke controversiële thema's is immers altijd goed om in de
spotlichten van de Oscars te raken. Aan historische onjuistheid zal de
LGBT-gemeenschap zich niet zozeer storen, sympathieke publiciteit is
altijd mooi meegenomen. De mate van sympathie die The Danish Girl
voor Wegeners situatie aan de dag legt, moet echter met een korrel zout
genomen worden, want zijn drang naar een radicale
identiteitsverandering gaat met zeker voor die tijd opvallend weinig
sociale tegenwerking gepaard. Dat conflicteert toch wel een beetje met
die honderden jaren onbegrip en vervolging waarmee transgenders zich
geconfronteerd zagen, en vaak ook nu nog zien. Een scène met starre
dokters die Lili als geestesziek willen laten opnemen mikt meer op de
lach dan dat het de harde realiteit eerbiedigt. Een afranseling door
seksistische bullebakken op straat, dat is nog het ergst wat Lili te
verduren krijgt.
Wat overblijft is een lang uitgesponnen
melodrama waarin Lili worstelt met haar identiteit en Gerda getrouw aan
haar zijde blijft. Hierbij vloeien vooral veel tranen over hun misère,
maar emotioneel beklijven doet het niet. Aan de acteurs ligt het niet,
dus moeten we verhaal halen bij regisseur en scenarist, die er niet in
slagen het drama van het juiste gewicht te voorzien om het ook
emotioneel meeslepend te maken. Lili's levensverhaal komt niet over als
dat van een gekwelde ziel op zoek naar lichamelijke verlossing, maar als
van een egoïste wier obsessie het huwelijksleven van haar overdadig
begripvolle vrouw sloopt. Toch moet gezegd worden dat Redmayne en
Vikander hun uiterste best doen The Danish Girl naar een hoger
plan te tillen. Dankzij hun chemie en voortreffelijke spel weet de film
toch de aandacht vast te houden. Redmayne is uitmuntend in zijn weergave
van onderhuids lichamelijke spanning rond zijn anderszijn, terwijl
Vikander prima tegengas geeft als de inmiddels succesvolle vrouw die
haar echtgenoot in al het leed terzijde wil staan, ook als dat haar
eigen leven benadeelt. Oscarnominaties voor allebei zouden geheel
terecht zijn.
Ook de afdeling design verdient een pluim,
want de film oogt fantastisch. Blikvanger daarbij vormen de idyllische
shots van Deense landschappen en stadsgezichten, die niet toevallig veel
weg hebben van de schilderkunst van Wegener zelf. Dat is een goede zet,
want Wegener de kunstenaar wordt al snel door Lili naar de achtergrond
gedrukt. Desondanks kan ook de aankleding niet verhullen dat The Danish Girl
zich hoofdzakelijk bedient van hol melodrama, gecamoufleerd door
geweldige acteurs. Maar toch zal niemand een verliezer blijken. De
toeschouwer wordt uitstekend acteerwerk voorgeschoteld, de transgenders
krijgen een cinematische representatie die begrip voor hun zaak op zal
wekken bij een groot publiek en de producenten zullen vast de nodige lof
oogsten bij het aankomende prijzencircus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten