vrijdag 2 september 2016

mag ik even met je praten

 Soms begint een dag en weet je niet hoe deze dag gaat verlopen.. de tweede lesweek is nu voorbij, nu heb ik alle klassen gehad zoals ik ze moet krijgen, en ik moet zeggen, het rooster is te doen.. al is hij nog best pittig. maar dat zal ook wennen zijn. Een aantal klassen vallen nu al op door hun drukte.. maar dat komt wel goed dat kan ik aanpakken en oplossen.. geen punt

Verder vandaag een gesprek gehad met een meisje, diep in tranen, het ging niet meer. dus met haar gepraat.. maar dan tijdens zon gesprek gaat de bel en dan is het lastig om door te gaan, je moet ook je lessen geven.. dus gelukkig was het weer redelijk voor haar en kon ze er weer tegen.

In de grote pauze kreeg ik van mijn lieve collega en vriendin Laura een geweldig t-shirt, die had ze speciaal over laten komen uit Amerika, maar omdat hij veel te groot uitvalt heb ik hem, was een sugestie door haar, hem maar in mijn lokaal gehangen.

Daarna kreeg ik van een leerling 3 steentjes die had hij meegenomen van de Versuvius, dus dat is prachtig, hij had ze gevonden op de berg en voor mij meegenomen omdat hij weet dat ik het erg leuk vind om gewoon stenen te hebben uit diverse landen en van diverse plekken.. ik doe er verder niets mee, maar ze komen in een grote pot. en zo verzamel ik de wereld in mijn huis.. erg leuk ook.

Nadat ik mijn lessen had gedraaid vandaag, had ik nog 1 uur te gaan met de isk klas, deze groep, is een groep van 7 leerlingen en dit keer had ik er 2 dus dat is eigenlijk te weinig om les aan te geven, dus ja.. ik heb nagedacht en heb thee gezet voor ze, daarna ben ik me ze gaan zitten praten over hun vlucht vanuit hun land. Eritrea en Syrie.. ze vertellen dan heel openhartig hierover, over dat ze met een bootje gingen, ook over dat ze op hun 16de en 15de dus zo ontzettend veel hebben gelopen, dat ze blij zijn in Nederland te zijn. Daarnaast komen ze ook met dat ze zich zo veilig voelen in Nederland. Het mooie is dat je zit te praten en nu echt een keer tijd hebt. Ook vertelden ze openhartig over hun mens beeld, het maakt voor ze niet uit dat iemand christen of moslim is, hetero of homo, het gaat om wie je als mens bent. Zo mooi hoe ze er in staan, en dan denk ik meteen er is hoop voor de wereld. als jongens van 16 en 17 jaar dit al zo zien, dan komt het heus wel goed.

Ook mooi zijn de vragen die ze stellen over seksualtiteit waar ze zoal mee worstelen.. ze stellen open vragen, ook dat er Nederlandse meisjes zijn die sex met ze willen, die het elke dag aan ze vragen maar ze willen niet, dat meisje is vast ziek volgens hun. Mooie gelegenheid om in ieder geval te praten over condooms en condoomgebruik

Ondanks dat er maar 2 leerlingen waren, later kwam er nog eentje bij, een paar oud leerlingen kwamen ook in mijn lokaal zitten en praten mee, was het zo bijzonder dit uurtje. wat mij betreft blijven ze spijbelen en als ik elke wee 2 leerlingen heb waar ik thee mee drink en prachtige gesprekken mee kan voeren en ze zo even net een stukje extra aandacht kan geven.. ben ik meer dan blij...

Bij het afscheid was er een jongen die me een hand gaf en me een kus op mijn voorhoofd gaf, vond ik zo vertederen omdat ik ook weet dat is zo lief bedoelt, er zat niets achter het was zo oprecht dat ik het heb laten gebeuren..  Zoals ik al eens eerder schreef... het onderwijs elke dag anders, en elke dag weer mooier dan mooi en boeiender dan boeiend.. zeker als je de juweeltjes kan pakken die je zo af en toe even op je pad krijgt




Geen opmerkingen:

Een reactie posten