zondag 4 september 2016

openhuis.... afscheidshuis De Lelie

Aankomend weekeinde is het weer een open huis van het Afscheidshuis De Lelie.

Vorig jaar toen het net werd geopend, heb ik mogen meewerken door bij een aantal bloemstukken die men daar liet zien te voorzien van Flarden. 

 Het leuke was, dat ik zomaar foto's toegestuurd kreeg van bloemstukken die ze wilden laten zien, met name vriend Adriaan stuurde veel, die had dit bedacht om zijn werk nog meer te laten spreken, uiteindelijk volgden er meer bloem schikkers, en ik schreef wat ik er bij voelde. Het was die week hard werken voor mij, toch heb ik kennelijk ergens een onuitputtelijke stroom met inspiratie, ik ga kijk, ik ga zitten en voor ik het weet staan er weer heel veel flarden. Zo ook bij de bloemstukken.. ik zie het , ik begin en ze zijn er.

Als gevolg van deze prachtige samenwerking is er een bundeltje uit gekomen die nog steeds verkrijgbaar is. Het is een bundeltje met de flarden bij de bloemstukken, met foto's van de bloemstukken en dat volop in kleur.

Aanstaande weekeinde kan ik helaas niet zelf gaan kijken bij het open huis, ik heb andere verplichtingen staan. Ook zullen er dit keer geen flarden van mij staan bij de bloemstukken. Omdat dit zon geweldig initiatief is en zo leuk is hoe men het oppakt en hoe men daar de dood een plek geeft in de samenleving.. vind ik het een aanrader dat als je toch in de buurt ben om er even langs te gaan en even te gaan kijken.

Wel ben ik in mijn vakantie even wezen kijken bij het afscheidshuis en heb ik lopen dwalen over het kerkhofje, prachtig is dat, zo mooi en zo divers en zulke mooie foto's gemaakt ook, dat ik op mijn flarden site daar een speciaal hoofdstukje voor heb aangemaakt. Nog steeds komen er nieuwe flarden bij de foto's en het is heerlijk om te doen, er zit zoveel inspiratie daar in Gorichem dat ik er zeker nog een keer weer heen zal gaan.


naar de flarden over het afscheidshuis en het kerkhof:  Afscheidshuis de lelie



getuigen van levens
ergens verscholen
in een hoekje
lagen ze daar
de getuigen van levens
ze gaven de jaren weer
van hoe oud ze soms zijn geworden
ze raakten onbedoeld
het leven even aan
ik zag ze liggen
als stille getuigen van
de mensen die hier
begraven zijn



doorbroken ketting
onlosmakelijk verbonden
met het leven
de liefde die we deelden
samen door de dagen
de nachten op ons pad
dan de uitslag
van dat het niet meer langer
met jou gaat
samen hand in hand
zitten wachten totdat
jij kon gaan
laatste adem
laatste kus
dan laat ik je los
onze ketting van verbonden zijn
is losgebroken




scherven van verdriet
verdwenen is de pijn
van dat ik jou moest laten gaan
verdwenen is het gevoel
van dat je terug komen zal
vergeten is hoe je stem
ooit heeft geklonken in de nacht
mijn gedachten zijn verdwenen
in de eindeloze tijd van
niet meer samen zijn
verloren pak ik de scherven van verdriet
in mijn hand
om zo zonder jou
nog verder te gaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten