vrijdag 20 mei 2016

ouderavond isk

 Afgelopen dinsdagavond hadden we de vervroegde afscheidsavond van de ISK. Dit hebben we al vroeg gepland omdat de Ramadan er aankomt en dat je dan geen feestavond moet doen voor de ouders met hapjes en eten etc, dat is niet handig.

Dus het was afgelopen dinsdag al. 
Als drama docent van deze groepen had ik de opdracht gekregen om iets te maken met deze leerlingen, dus ben ik aan de slag gegaan. Ln1, de eerste groep nieuwkomers die eigenlijk nog maar een jaar in Nederland zijn, kwamen met het prachtige idee om hun vluchtverhaal te spelen. Nadat we eerst heel veel hadden gepraat en door hadden gesproken, de foto's zijn gezocht van de landen waar ze naar gaan in het verhaal, de stukjes door gesproken en geoefend hebben, zijn we afgelopen vrijdag begonnen met het werken aan de film. Het was een heidens karwei ook omdat het op de laatste dag was dat we dit deden en dus de zelfs zijn doorgegaan na schooltijd. Maar het is heerlijk om te zien hoe betrokken de leerlingen zijn en hoeveel zin ze er in hadden.

De zondag erop heb ik meteen alles zitten te monteren, maar daar ben ik dus ook nog niet echt goed in, dus ja ik heb via google aardig wat tips binnen gehaald hoe en wat om uiteindelijk na ongeveer 6 uur werk toch een mooi stukje film te hebben van 13 minuten. 


We begonnen dan ook de avond met deze film omdat hij best wel heftig kan zijn voor ouders en ik vind dat je toch vrolijk moet afsluiten en dat is ook gelukt gelukkig maar daarover later meer.


 Na het bekijken van de film, gingen de leerlingen onder begeleiding van de muziektherapeut wat stukjes laten zien wat ze hadden geleerd en gegaan, en wat is het mooi om de leerlingen te zien stralen maar ook om de ouders te zien stralen.

Hierna hadden we een korte pauze, om daarna te kijken naar een dans die ingestudeerd was door de muziekjuf, zodat de kinderen konden laten zien wat ze op muziek konden doen. het was wederom prachtig om te zien.

Daarna mocht ik weer los, en daar kan ik natuurlijk meer over schrijven omdat het door mij begeleid is. Als uitgangspunt heb ik altijd dat het uit de leerlingen moet komen, zo ook de film, zo ook de stukjes van Ln2 en Ln3. Ik geef een tip en zijn bedenken er iets bij en dat gaan we verder uitbouwen en onderzoeken en soms geef ik wat tips.

We hadden als thema bij Ln2, toen ik in Nederland kwam  begreep ik dingen niet....
Daarbij moesten ze dan iets bedenken.

Een drietal dames begonnen met een stukje dat ze de roltrappen niet begrepen, dat ze probeerden naar boven te gaan met de roltrap die naar beneden ging.. ik heb vreselijk gelachen omdat ik inderdaad die vrouwen uit Somalie dit zie doen. omdat ze nog nooit roltrappen hebben gezien, laat staan begrijpen.

De volgende scene was een stukje over de gastvrijheid van de Nederlanders. We hadden afgesproken dat eerst bij een Somalische jongen werd aangebeld, hij deed open en de andere jongen was welkom mocht mee eten etc, gewoon goed en gezellig. Daarna ging hij langs bij een Nederlandse vriendin, en die zei om 18.00 dat hij niet binnen kon komen hij moest eerst een afspraak maken, maar ja dat had hij niet gedaan en ze was aan het eten. Dus de deur ging dicht. Voor de deur ging hij met zijn mobiel met haar bellen om te vragen of hij met haar nu een afspraak kon maken.. Het gezicht van dat meisje, die deze laatste wijziging niet had meegekregen sprak boekdelen, geweldig.

Wat vooral zo mooi was bij deze stukjes was dat de zaal krom lag van het lachen omdat ze het herkende.

De derde was van 4 jongens waarbij 1 jongen een moeder speelde, incluis jurk en borsten van ballonnen, ze waren thuis en ze hadden honger, dus ze bestelden een pizza, de pizza komt en de deur gaat open, vader pakt de pizza aan en doet de deur dicht en gaat zitten in de kamer. Weer de bel wat de pizza bezorger wil geld, dus de vader kijkt hem aan met een blik van wat bedoel je dus de pizzabezorger laat geld zien en ja hoor vader pakt het geld en doet de deur dicht. Ondertussen is moeder druk bezig met een mes kip te snijden... Dus de bel gaat weer, intussen is moeder zo geirriteerd dat ze opstaat en naar de deur loopt met het mes in haar hand.. gevolg de pizzabezorger krijgt bijna een hart verzakking.

Het laatste stuk ging over het pinnen van geld bij een geldautomaat wat ook best lastig is als je het niet gewend bent.. Helemaal ook leuk omdat de speler die het niet begreep wist dat je het niet moest laten zien je code, dus toen een hulpvaardige mevrouw haar hielp zei ze nee niet mijn code kijk de andere kant op, terwijl dat meisje de andere kant opkeek, zei hij heel hard de pincode.. zo grappig weer. Kortom LN2 heeft zich goed geweerd en laten zien dat ze dit kunnen.

Ln3 hadden bedacht dat ze een Nederlandse les gingen geven. en dus hoe dat ging als men net in Nederland is. Het was geweldig, eerst al het voorstellen waarop iedereen hem nazegt dat zij dus heten zoals hij .. daarna het uitleggen van stoel, met een stoel waarop men het steeds anders uitsprak tot grote ergenis van de docent, het woord huur werd natuurlijk hoer. en ga zo maar door, geweldig
de spelers, de docenten, maar zeker de ouders kwamen niet meer bij, ze rolden bijna van hun stoel van het lachen.. het was geweldig deze afsluiting

Aan het eind wilde een meisje uit ln1 graag nog een klein gedichtje voorlezen en twee leerlingen uit ln2  een dansje doen. 

Het was wederom een geslaagde avond met mooie dingen en vooral goede inzet van onze leerlingen wat weer een kanjers hebben we weer binnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten